Tuesday, January 22, 2008

KELUARGA SEBELAH AYAH

SEKITAR kurun kesembilan belas iaitu tahun 1800-1900 dahulu adalah seorang pemuda Jawa dari daerah Pasuruan (Surabaya, Jawa Timur) yang pada masa itu dalam pemerintahan Belanda. Nama pemuda tersebut ialah AHMAD bin KIYAI OMAR. Pemuda ini telah pergi mengambil haji ke Makkah melalui Betawi (yang kini dikenali sebagai Jakarta). Perjalanannya dari Pasuruan ke Jakarta dengan menaiki kereta api sejauh kira-kira 163 batu. Dari Betawi beliau menaiki kapal ke Singapura dan kemudiannya menyambung perjalanannya terus ke Jeddah dan Makkah.

Apabila selesai mengerjakan haji, TUAN HAJI AHMAD belayarlah balik ke tanah airnya menaiki kapal ke Singapura. Tiga bulan lamanya beliau menunggu kapal dari Singapura untuk pulang ke Jawa, sehinggalah beliau keputusan belanja. Beliau kemudiannya menumpang perahu orang ke Teluk Rumania, iaitu di selatan Johor, dengan harapan moga-moga dapat mencari rezeki di sana untuk membuat kerja-kerja memarit (kerana orang Jawa pandai memarit).

Di Teluk Rumania itu khabarnya HAJI AHMAD berkahwin. Hasil daripada perkahwinan itu beliau dikurnia seorang anak perempuan yang diberi nama MELUKUT. Tidak berapa lama tinggal di situ, beliau menyeberang pula ke Singapura, dengan harapan mendapatkan kapal untuk membawa beliau pulang ke kampung halamannya.

Pada suatu hari sedang beliau berjalan-jalan di pangkalan, mengintai kalau-kalau ada kapal hendak ke Jawa, bertemulah beliau dengan seorang peniaga berperahu jalak dari Terengganu yang bernama TUAN HAJI ABDULLAH, yang dipanggil sebagai HAJI ABDULLAH KAYA. HAJI ABDULLAH ini membawa dagangan seperti rotan, minyak kuing, damar batu, kelapa kering, pinang kering, kajang dan lain-lain. Maka berceritalah HAJI AHMAD kepada HAJI ABDULLAH akan hal masing-masing.

HAJI ABDULLAH KAYA sangat bersimpati dengan kesusahan yang dihadapi oleh HAJI AHMAD itu, lalu beliau mempelawa HAJI AHMAD mengikut beliau balik ke Terengganu, manalah tahu kalau-kalau boleh mencari upahan di sana untuk menampung perbelanjaan dia balik ke Tanah Jawa nanti. Maka bersetujulah HAJI AHMAD untuk mengikut HAJI ABDULLAH KAYA ke Terengganu itu.

Sesudah selesai urusan perniagaannya di Singapura itu, HAJI ABDULLAH KAYA pun belayarlah balik ke Terengganu dengan membawa HAJI AHMAD sebagai salah seorang penumpangnya. Apabila sampai di kuala Sungai Pahang, masuklah perahu HAJI ABDULLAH KAYA mudik menyusuri Sungai Pahang untuk membayar wang pelanggan sambil mencari barang-barang lain untuk diperniagakan.

Di Pahang, HAJI ABDULLAH KAYA mempunyai seorang rakan niaga yang sangat karib yang tinggal di Ganchong. Nama rakan beliau ialah TUK MUDA DERUS, iaitu sebagai ketua atau penghulu kampung itu. Sebagaimana kebiasaan, HAJI ABDULLAH KAYA bermalam beberapa malam di Ganchong sebelum hilir semula meneruskan perjalanannya ke Terengganu.

HAJI ABDULLAH memperkenalkan HAJI AHMAD kepada TUK MUDA DERUS. Dalam perjumpaan itu, berceritalah HAJI AHMAD akan hal dirinya kepada TUK MUDA DERUS, sambil mengharapkan kalau-kalau ada orang mahu atau berminat mengupah orang membuat kerja-kerja seperti memarit dan seumpamanya. Di samping boleh memarit, beliau juga menawarkan perkhidmatan lain iaitu beliau boleh mengajar kanak-kanak mengaji al-Quran. Beliau juga menawarkan khidmatnya untuk membimbing orang-orang dewasa mempelajari hal-hal fardu ain dan fardu kifayah.

Diringkaskan ceritanya, TUK MUDA DERUS pun bersetuju sangat hendak menolong HAJI AHMAD yang tergendala perjalanannya itu dan mempelawa untuk tinggal menetap di Ganchong. Beliau sanggup menjadikan HAJI AHMAD sebagai anak angkatnya. HAJI AHMAD sangat berterima kasih atas kesudian TUK MUDA DERUS membantunya itu.

Berhampiran rumah TUK MUDA DERUS terdapat sebuah surau tempat masyarakat di sekitar kawasan itu berjemaah dan mengaji al-Quran. Maka surau itulah dijadikan tempat HAJI AHMAD mengajar kanak-kanak mengaji al-Quran pada sebelah petang; sementara di sebelah pagi dan tengah hari beliau bekerja untuk mendapatkan serba sedikit upahan buat belanjanya. Pada sebelah malamnya pula beliau membimbing orang-orang dewasa mempelajari hukum-hukum, fardu ain termasuk mengimamkan sembahyang.

HAJI ABDULLAH KAYA meneruskan pelayarannya balik semula ke Terengganu dengan janji akan datang semula ke Ganchong untuk mengambil HAJI AHMAD apabila dia hendak ke Singapura kelak.

* * *

TUK MUDA DERUS itu mempunyai seorang anak lelaki bernama DATANG, dan seorang anak angkat perempuan bernama AJERAH binti SALLEH. Emak AJERAH bernama KALTHUM. Kedua-dua ibu bapanya menginggal dunia semasa AJERAH masih kecil lagi.

Melihatkan keadaan dan tingkahlaku HAJI AHMAD itu, tertariklah hati TUK MUDA DERUS dan orang-orang kampung untuk dicari jalan supaya biarlah HAJI AHMAD dapat menetap di Kampung Ganchong itu. Maka bermuafakatlah TUK MUDA DERUS dengan isteri dan saudara-marnya hendak mengahwinkan HAJI AHMAD dengan AJERAH, anak angkat beliau itu. Setelah semuanya bersetuju, dan cadangan itu dipersetujui oleh Haji AHMAD, pergilah mereka beramai-ramai hilir ke Kampung Mengkasar Pekan, ke rumah TUAN HAJI OTHMAN (gelarannya HAJI MONTOK) iaitu Kadi Besar Pahang untuk mengahwinkan AJERAH dengan HAJI AHMAD dengan berwalikan Wali Hakim. Pada masa itu di Ganchong masih belum ada Wali Hakim atau Jurunikah. Setelah selesai majlis pernikahan itu, kembalilah mereka semula ke Ganchong.

Selepas enam bulan perkahwinannya itu, AJERAH pun mengandung. Setelah cukup bulan beliau pun melahirkan seorang anak lelaki dan diberi nama SAID. Anak-anak HAJI AHMAD bersama-sama AJERAH yang lain ialah: ABDUL WAHAB, MERIAH, TUMISAH, FATIMAH dan LEMBIK. Arwah ibu Tuan Haji Taib (pencatat pertama sejarah keluarga ini) mengatakan LEMBIK ini bukanlah anak HAJI AHMAD, tetapi adalah menantunya.

AJERAH kemudiannya jatuh sakit dan meninggal dunia.

Akan HAJI AHMAD, selepas kematian isterinya AJERAH itu beliau sangat berdukacita. Untuk menghilangkan kerisauannya itu, dibawanya berjalan-jalan dan menggembara, sehinggalah beliau sampai di Kempadang. Beliau berhenti di situ dan kemudiannya berkahwin pula di kampung itu. Mengikut penduduk Kempadang beliau memperolehi seorang anak lelaki di situ yang bernama MOHD. ALI. Dalam pada itu, ada pula yang mengatakan MOHD. ALI ini sebenarnya hanyalah anak tiri HAJI AHMAD, bukannya anak benar. Anak MOHD ALI yang dapat diketahui tinggal di Kempadang itu ialah PAK CU CUT, PAK NGAH ABDUL RAHMAN dan PAK ANDAK.

Dari Kempadang kononnya HAJI AHMAD mengembara terus ke Kuantan. Ada pendapat yang mengatakan beliau beristeri seorang lagi di Galing Besar dan memperolehi seorang anak. Walau bagaimanapun, pendapat ini tidak dapat disahkan, demikian menurut seorang tua di situ iaitu TUAN HAJI IBRAHIM.

Apabila HAJI AHMAD balik semula ke Ganchong, bermuafakatlah pula TUK MUDA DERUS untuk mengahwinkan HAJI AHMAD dengan YANG binti IBRAHIM, supaya beliau dapat menetap semula di Ganchong. Wakau bagaimanapun tabiat suka melara HAJI AHMAD ini tetap diteruskan dan beliau membawa isterinya YANG itu mudik Sungai Pahang hingga sampai ke Kampung Tebing Tinggi di Jerantut, lalu berhentilah pula mereka di situ. Di Tebing Tinggi, beliau meneruskan tugasnya mengajar al-Quran dan fardu ain kepada kanak-kanak dan masyarakat di sekitar kampung.

Lama-kelamaan orang-orang di kampung itu merasa kasih akan HAJI AHMAD, lalu bermuafakat pula mereka untuk memberi akan HAJI AHMAD itu seorang isteri supaya beliau menetap di situ. Maka berkahwinlah pula HAJI AHMAD dengan seorang wanita yang bernama BA’IDAH. Jadi bermadulah YANG dengan BA’IDAH.

Oleh sebab bermadu itu suatu hal yang sangat-sangat dibenci oleh perempuan, ’walau bagaimana sekalipun manisnya (madu itu) dikecap dalam pahit juga’; maka sakit dan iri hatilah BA’IDAH akan YANG itu lalu dibuatnya suatu hikmat. Hikmat itu berupa tindakan BA’IDAH terhadap YANG, iaitu semasa YANG sedang mandi di sungai, dijatuhkannya sebiji batil tembaga ke atas kepala YANG, lalu mengenai matanya. Kejadian ini menyebabkan mata YANG berair dan sakit: puaslah berubat tiada juga mahu sembuh, bahkan menjadi semakin melarat.

Melihatkan hal yang demikian, HAJI AHMAD berasa gusar lalu membuat keputusan membawa balik YANG isterinya itu ke Ganchong. Tentang BA’IDAH tinggallah dia di Tebing Tinggi. Menurut ceritanya, perkongsian hidup HAJI AHMAD dengan BA’IDAH ini menghasilkan seorang anak, iaitu keturunan sebelah ayah kepada SULAIMAN, yang menjadi Ketua Kampung Kiambang, Ganchong yang pada masa catatan ini dibuat masih ada di Kiambang sementara anak-anaknya telah berkahwin pula dengan dua orang daripada warisnya itu. SULAIMAN yang juga lebih dikenali dengan panggilan ABANG LEMAN juga pernah menguruskan Pejabat Wakil Pos Ganchong.

Akan YANG ini pula, setelah balik ke Ganchong terus berubat sakit matanya, tetapi tidak juga baik-baik, malah dari sebelah mata kanan penyakitnya itu melarat kepada mata yang sebelah kiri dan akhirnya menyebabkan kedua-dua belah matanya menjadi buta. Perkahwinan YANG dengan HAJI AHMAD dikurniai dengan dua orang anak, yang perempuan bernama BAY’INAH sementara yang lelaki bernama ALI. Akan ALI ini berkahwin dengan orang Pulau Rusa dan mendapat seorang anak perempuan.

* * *

Kemudian daripada itu TUK MUDA DERUS membawa HAJI AHMAD ke Pekan untuk menghadap Sultan Ahmad memohon perkenan baginda melantik HAJI AHMAD sebagai Wali Hakim bagi mukim Ganchong. Sultan memperkenankan cadangan ini lalu baginda memerintahkan TUK MUDA DERUS membawa HAJI AHMAD berjumpa TUK MUNTOK, iaitu HAJI OTHMAN yang memegang jawatan Kadi Besar Pahang pada masa itu untuk disahkan pelantikiannya. Beliaulah Wali Hakim yang pertama bagi mukim Ganchong dan berkhidmatlah Wali Hakim TUK HAJI AHMAD bin KIYAI OMAR ini di situ selama tiga puluh tahun, iaitu sehingga ke akhir hayatnya.

Apabila HAJI AHMAD meninggal dunia, dilantik pula anaknya, HAJI SAID memegang jawatan Imam dan Wali Hakim di Ganchong itu. HAJI SAID berkahwin dengan YANG CHIK dan dikurniai tiga orang anak, seorang lelaki dan dua orang perempuan. Mereka ialah PUTEH (lelaki), SOKMA dan MELUKUT Ada dua pendapat tentang MELUKUT ini: pendapat pertama ialah dia merupakan anak kepada HAJI AHMAD dengan isterinya di Teluk Rumania, Johor, tetapi MELUKUT mengikut kisah ini, merupakan cucu pula kepada HAJI AHMAD. Wallahi a’lam.

Akan Imam HAJI SAID ini pula apabila isterinya YANG CHIK itu meninggal dunia maka beliau berkahwin pula dengan MA’FUNI. Perkahwinan mereka ini menghasilkan lima orang anak yang semuanya lelaki, iaitu ISHAK, MAHMUD, AHMAD (BOYOR), AJI, dan ATIN. Anak Imam HAJI SAID yang bernama PUTEH itu berkahwin dengan RAHMAH binti HAJI dan memperolehi dua orang anak iaitu JAAFAR dan CHIK. Perkahwinan mereka ini berakhir dengan perceraian disebabkan rumah tangga mereka diganggu oleh seorang yang bernama OTHMAN. PUTEH kemudiannya berkahwin pula dengan seorang orang Temai yang bernama AZMAH binti MAHMUD. Daripada perkahwinan ini mereka dikurnia dengan dua orang anak lelaki iaitu SAMUD dan TAIB. Selepas kematian AZMAH berkahwinlah pula PUTEH dengan CHIK binti ISMAIL, seorang wanita dari Pulau Rusa, yang meninggal semasa banjir besar dan jasadnya dikebumikan di Permatang Gading. Kemudian PUTIH berkahwin pula dengan seorang janda, orang Pulau Rusa juga yang bernama MAK BURUK. MAK BURUK ini khabarnya bukanlah orang Pulau Rusa jati, tetapi dia berasal dari Jengka. Kekallah perkahwinan PUTIH dengan MAK BURUK ini sehingga beliau (PUTEH) meninggal dunia.

* * *

Tersebutlah pula kisah SOKMA, iaitu anak IMAM SAID yang telah ditunangkan oleh IMAM SAID dengan salah seorang muridnya yang mengaji bersama-sama dengan SOKMA. Nama lelaki itu ialah ANJANG MAT ARIT. Walau bagaimanapun, secara diam-diam SOKMA menyimpan perasaan yang dia tidak mahu dikahwinkan dengan ANJANG MAT ARIT. Sedang orang bersiap-siap dengan kerja menikah iaitu memasak, menggulai, menggantung maka kebetulan masuklah sebuah perahu jalak dari Kuantan ke Ganchong. Perahu tersebut dipunyai oleh Cik DOLAH KAYA.

Pada malam menjelang perkahwinannya, SOKMA dengan tekad, berbekalkan setempayan air tawar, sedikit makanan, sebidanng tikar, sebiji bantal dan sedikit pakaian melarikan diri dari rumah, lalu masuk ke dalam perahu Cik DOLAH KAYA yang sedang berlabuh di pangkalan tanpa diketahui oleh sesiapa pun.

Maka pada pagi-pagi keesokan harinya Cik DOLAH KAYA pun hilirlah ke Pekan dan langsung meneruskan pelayaran balik ke Kuantan. Perahu itu sampai ke Kuantan setelah belayar selama tiga hari tiga malam. Dari kuala Sungai Kuantan, perahu itu mudik ke Batu Sawar untuk singgah di suatu tempat di Kuala Sungai Riau, salah sebuah anak Sungai Kuantan.

Tersebutlah pula kisah di rumah IMAM SAID di Ganchong, tempat orang sedang bersiap-siap untuk majlis perkahwinan SOKMA dengan ANJANG MAT ARIT. Apakala upacara itu hendak dimulakan, SOKMA perlulah melalui proses adat pada masa itu, iaitu dimandi dan dilangirkan. Alangkah terkejutnya mereka, kerana SOKMA telah ghaib! SOKMA tiada lagi di dalam rumah! Maka gemparlah mereka mencari SOKMA ke sana ke mari ... tiada berjumpa. Maka kata PUTEH bin HAJI SAID kepada orang ramai yang ada di situ, ”Saya fikir SOKMA ini barangkali telah menyorok di dalam perahu Cik DOLAH KAYA; orang lain tidak tahu.” Kata YANG CHIK pula, ”Sudah tentulah SOKMA itu telah dilarikan oleh Cik DOLAH."

Oleh sebab terlalu marahnya YANG CHIK akan anaknya itu kerana memberi malunya, lalulah dia menggerbangkan rambutnya dan menimang-nimangkan kopeknya serta menepuk-nepuk kedua-dua belah tangannya ke bumi sambil merayu kepada Tuhan akan perbuatannya anaknya itu dengan memohon Tuhan tunjukkan sesuatu. Maka dengan serta-merta juga turunlah ribut yang sangat kuat. Berbetulan pada masa itu perahu Cik DOLAH KAYA yang mudik dalam Sungai Kuantan tiba bertentangan dengan Bukit Rangin, maka ribut itu pun sampai. Setelah dipukul ribut yang dahsyat itu, perahu Cik DOLAH KAYA itu pun terbalik dan karam. Pada masa itu SOKMA pun keluarlah dari geladak perahu itu lalu berenang ke tepi bersama-sama dengan pekerja Cik DOLAH KAYA yang lain. Maka terperanjatlah Cik DOLAH KAYA melihatkan ada seorang wanita yang menumpang perahunya itu, sambil memikirkan dari manakah datangnya wanita itu. Cik DOLAH KAYA pun turutlah bersama-sama menyelamatkan wanita yang tidak dikenalinya itu. Jadilah kumpulan mereka itu lima orang dan kelima-limanya duduklah di atas tebing di tepi sungai itu menunggu kalau-kalau ada orang hilir atau mudik untuk menumpang, sedangkan barang-barang mereka semuanya habis hanyut dan tenggelam.

Pada pagi-pagi keesokan harinya adalah orang menghilir sungai itu. Mereka itu ialah orang yang bekerja dengan Haji ALI KAYA. Maka menumpanglah Cik DOLAH KAYA berlima yang karam semalam itu dan mereka terus ke rumah Tuan Haji ABDUL RAHMAN, Kadi Kuantan pada masa itu. Cik DOLAH KAYA dan SOKMA pun dikahwinkanlah oleh Kadi Haji ABDUL RAHMAN berwalikan Wali Hakim.

Selepas kahwin mudiklah semula Cik DOLAH KAYA dengan isterinya SOKMA ke Kuala Riau di Batu Sawar dan menetaplah mereka di sana. Hasil perkahwinan mereka dikurniai empat orang anak, iaitu YANG RATU, MAT SALLEH, SELAMAH dan AWANG NGAH. Anak MAT SALLEH ialah MAKLONG TIJAH dan MAT YASSIN. MAT YASSIN berkahwin dengan LONG dan WOK (bermadu). Beliau tidak memperolehi zurat daripada perkahwinannya dengan WOK, tetapi dengan LONG mereka dikurnia dua orang anak, iaitu HAWA dan ESAH. HAWA berkahwin dengan LATIF dan anaknya ialah OTHMAN (Telefon: 013-9907433) yang kini tinggal di Bulit Kuin I. ESAH pula berkahwin dengan SIDEK dan mereka kini tinggal di Majidee, Johor. Anak-anak ESAH ialah ROHANA (tinggal di Cenderawasih) dan Sulaiman (tinggal di RTP Bukit Kuin). Kami belum dapat sebarang maklumat tentang dua orang lagi anak SOKMA dengan DOLAH KAYA, iaitu YANG RATU dan AWANG NGAH. [Maklumat bertanda merah ini dikemas kini pada 10 Mei 2008 dalam kunjungan penulis Blog dengan Abang Othman dan Mohd. Bukhari Hussain ke Bukit Kuin menemui Othman. Pertemuan dibuat di rumah Cikgu Haji MOHD. SOOD di Bukit Kuin).

* * *

Tersebutlah pula kisah ABDUL WAHAB bin HAJI AHMAD, iaitu adik kepada IMAM SAID. Beliau merupakan seorang guru silat atau pendekar di dalam Kampung Ganchong itu. Kepandaian beliau dalam ilmu mempertahankan diri dan persilatan ini termasyhurlah ke mana-mana pada ketika itu. Beliaulah mengepalai orang-orang Ganchong pergi berperang dalam PERANG KELANG di Selangor. Kegagahan dan kejayaan ABDUL WAHAB dalam perang yang tersebut itu menyebabkan Duli Yang Maha Mulia Sultan Ahmad Shah I menganugerahkan beliau dengan gelaran IMAM PERANG SUTAN GARANG.

Akan ABDUL WAHAB ini, beristerikan TUK AMBANG, (iaitu emak saudara HAJI TAIB) di Kampung Sepat, Penor. Walau bagaimanapun ini tidak dapat disahkan kerana setahu penulis kedua (HAJI HUSSAIN bin ARIS) isteri ABDUL WAHAB itu ialah LEMBIK, orang Kampung Marhum. ABDUL WAHAB mendapat tujuh orang anak, tiga lelaki dan empat perempuan. Mereka ialah YANG DEK atau SAAYAH, LAMBAK (lelaki), OMAR (lelaki), YANG CHIK SABARIAH, AWANG CHIK (lelaki), MENTENGAH dan BAKAI (BAKAL).

Menurut cerita HAJI TAIB lagi, LEMBEK itu ialah anak HAJI AHMAD. Beliau ini beranak seorang perempuan yang bernama RABIAH. RABIAH itu pula mempunyai seorang anak bernama DAUD. Setelah RABIAH meninggal, DAUD dipelihara oleh LEMBEK. DAUD berkahwin dengan SAFIAH anak HAJI HASSAN di Pulau Rusa. Antara anak mereka ialah HAJI ARSHAD (Setiausaha Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri Pahang), HAJAH ROKIAH (yang bertugas sebagai Bidan Kerajaan) dan DIK (isteri Pegawai Hutan ABDUL MANAF bin ALI).

* * *

Akan TUK MELUKUT yang di Teluk Rumania itu pula, masih menurut cerita HAJI TAIB, adalah anak IMAM SAID. Semasa Perang Panglima Muda di Pahang TUK MELUKUT dengan suaminya pindah ke Teluk Rumania bersama-sama dengan ramai orang Pahang yang lari pada masa itu. Dalam suasana sibuk dengan peperangan itu, TUK MELUKUT melahirkan seorang anak lelaki yang diberinya nama PERANG. CIK PERANG ini mempunyai seorang anak yang diberi nama AHMAD. AHMAD bin PERANG inilah yang kemudiannya menjadi orang besar dan pernah menjawat jawatan Pengerusi Keretapi Tanah Melayu dan akhirnya Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Tanah Melayu.

Anak-anak TUK WAHAB.

1 SAAYAH atau TUK DIK.
2 LAMBAK
3 OMAR gelarannya TUK ANDAK OMAR
4 AWANG CHIK
5 YANG KECIK atau SABARIAH
6 MENTÉNGAH gelarannya TUK TEH MENTÉNGAH
7 BAKAI (BAKAL) gelarannya TUK CU BAKAL

Anak ABDUL WAHAB yang pertama SAAYAH atau TUK DIK berkahwin dengan SUBOH (asal-usulnya orang Segamat). Perkahwinan mereka dikurniai tujuh orang anak, iaitu ABDUL RAHMAN, ENDAH, ARIS, DAYANG, CHIK, ISA dan HAWA. [Inilah yang bermulanya keturunan saya secara yang lebih mikro. Saya sengajakan mencatat nama generasi ini dengan huruf tebal].

ABDUL RAHMAN (Pak Long Deraman) berkahwin dengan dua orang. Anak-anak mereka ialah SULAIMAN (Tok Bomoh Sulaiman) yang berkahwin dengan Abang Mariam dan anak-anak mereka ialah (1) MAT SAMAN seorang pegawai Jabatan Hutan yang berkahwin dengan AZIZAH binti TAIB dan anak-anak mereka ialah NORHAIZAN (Cikgu) berkahwin dengan WAN ZAIN bin WAN MAHMUD yang tinggal bersama-sama ibu bapa mereka di Ketapang Tengah, ABDUL MUSAWIR tinggal di Jerantut, ... (2) TIJAH (Ngah Tijah) berkahwin dengan SULAIMAN MISAI dan mendapat seorang anak bernama TEMAH yang dijadikann anak angkat oleh ENDAH binti SUBOH, anak keduanya ialah TEH yang berkahwin dengan MAHAD dan tinggal di Felda New Zealand dan anaknya yang seorang lagi dipanggil YANG MAKANDIR berkahwin dengan seorang boy raja dan tinggal di Pekan. (3) YAHAYA (Andak Yahaya) mula-mula berkahwin dengan RAHMAH binti ARIS tetapi berpisah tanpa memperolehi anak, kemudiannya berkahwin dan dapat seorang anak bernama ABDUL yang berkahwin dengan WAN TIMAH, orang Kampung Sungai Duri. (4) SERBAH (De Serbah) berkahwin dengan WAN EMBONG dan memperolehi dua orang anak lelaki iaitu IDRIS dan ABDUL RAZAK (Tiet). (5) HITAM (Chik Hitam) tiada maklumat. (6) SELAMAH, tiada maklumat (7) MOHD ALI (Pak Busu Ali – bekas Polis). Pak Busu Ali ini lama benar menghilangkan diri dan tidak menjenguk kampung. Kami mengetahui yang dia menjadi anggota polis, tapi tak berapa tahu di mana. Awal tahun 1960-an baru dapat dijejaki dan dia tinggal di Kampung Baru, Kuala Lumpur serta bertugas di Balai Polis Jalan Campbell. Sejak itu adalah dia balik ke kampung. Dia berkahwin dengan HALIMAH (Mak Busu Limah) orang Bayan Lepas. Mak Limah ini walaupun telah berpuluh-puluh tahun meninggalkan Bayan Lepas, loghat Pulau Pinangnya itu sedikit pun tidak berubah. Tahan betul dia! Mereka tidak mempunyai anak tetapi mengambil dua orang anak angkat ROKIAH (anak satu keluarga Cina dari Perak) dan ZAITON (anak Yusof bin Arshad dan Esah binti Taib). Pada hari perkahwinan Zaiton dengan ABDUL GHALIM bin SENTOL keluarga asal Zaiton hadir hasil usaha mereka mendapatkan khidmat salah sebuah akhbar berbahasa Cina.

ENDAH (Teh Endah, kami anak-anak saudaranya memanggil Encik Endah) berkahwin dengan ISHAK bin IMAM SAID. Mereka tidak mempunyai anak, tetapi mengambil anak saudara mereka (anak NGAH TIJAH) yang bernama TEMAH sebagai anak angkat dan dipeliharanya lebih daripada anak sendiri dari segi kasih sayangnya dan segala-galanya.

ARIS (Ayah Andak Aris, Tok Mudim) berkahwin dengan orang Pulau Rusa yang bernama WOK binti KASSIM. Anak-anak mereka ialah RAHMAH, AHMAD, SAID, HASSAN dan HUSSAIN. (1) RAHMAH (Embong Rahmah/Tuk Bidan Rahmah), berkahwin dengan YAHAYA bin DERAMAN, UDA AHMAD ENGKOI, SULONG (orang Mersing) semuanya tidak dikurniai anak. Perkahwinannya yang keempat dengan RIPIN (orang Teluk, Pulau Rusa) dikurnia seorang anak perempuan yang bernama NORIAH (guru) yangberkahwin dengan ABDUL MALEK bin ABDULLAH (orang Tanjung Medang). (2) AHMAD (Tuk Mudim, Ayah Ngah Ahmad) berkahwin dengan HABIBAH dan anak-anak mereka (i) ISHAK (guru) yang berkahwin dengan BADARIAH binti AHMAD orang Pulau Rusa dan anak-anak mereka NORIDA di Pekan, MOHD. IBRAHIM juruhebah Radio Kuantan, CHIK di Kuantan, SALLEHUDDIN di Pekan, (?) (Ahli Farmasi di Pejabat Kesihatan Kuantan), (?) (seorang Pegawai Majlis Perbandaran Kuantan), MAHAYUDDIN (guru), EFFENDI (juruterbang MAS), (ii) MOHD. NOR (meninggal dunia kerana dibunuh Jepun). (iii) ZALMAH (guru) dan berkahwin dengan OTHMAN AHMAD (orang Cherok Paloh) dan anak-anak mereka ialah ... (iv) SARIMAH (seorang bintang filem) yang berkahwin dengan ZULKEFLI Haji MUHAMMAD kemudian bercerai dan berkahwin dengan YUSOF MAJID (orang Kerdau) dan bercerai mati. Selepas itu SARIMAH berkahwin pula dengan Dr. NORDIN SELAT dan bercerai tidak berapa lama kemudian, dan berkahwin sekali lagi dengan PANGERAH HIDUP dari Brunei yang juga berakhir dengan perpisahan. Anak daripada perkahwinan Ayah Ngah AHMAD dengan Mak Ngah JAMILAH pula ialah DASIMAH yang pernah menjadi Kerani di Amanah Saham Mara Kuala Lumpur dan BAKI yang bertugas sebagai Pengarah Jabatan Tenaga Manusia di Lembaga Elektrik Negara, Kuala Lumpur. (3) SAID (Cikgu) berkahwin dengan sepupunya AMINAH binti ATIN. Beliau meninggal kerana dilanggar dengan motor oleh anak Cikgu DAUD di Batu 5 Kuantan ketika menyeberang jalan ke surau untuk sembahyang maghrib di situ pada 1 Jun 1982; dan anak-anak mereka MOHD. YAMAN (Kerani), AHMAD KHAN ZAINUDDIN (Profesor Madya dalam bidang Kejuruteraan Elektrik di UTM Skudai, lulusan Maktab Teknik, Universiti Wales, UK dan Sarjana Sains - bidang Sounds and Vibrations dari Universiti Southampton, UK). (4) HASSAN (Ayah Andak Hassan) berkahwin dengan ROKIAH dan mendapat anak yang bernama ZAABAR, KAMAILAH, MI. Beliau kemudian bercerai dengan ROKIAH dan berkahwin pula dengan CHIK dan mendapat anak LOKMAN, NORWI, ABU ZAR. (5) HUSSAIN (Cikgu, Wali Hakim kawasan Paya Besar) berkahwin dengan KAMISAH binti MAT AROF dan anak-anak mereka ialah MOHD. BASRI (guru), MOHD. BUKHARI (guru), MOHD. ZAIDI (Penghulu), SALBIAH (Pensyarah Maktab Koperasi dan berkahwin dengan Dato' MOHD. HILMI bin MOHD TAIB, Bekas Pengurus Besar PNB), MOHD. SAUFI (Pegawai Komputer), MOHD. NORAZMI (Pegawai Kerani), MOHD. KHAIRI (Remaisser). HAJI ARIS kemudiannya berkahwin seorang lagi iaitu YANG NGAH binti PAK ANJANG AJI. Daripada perkahwinan ini mereka dikurniai dua orang anak perempuan iaitu SAFIAH dan TING RABIAH. Selepas kematian isterinya beliau berkahwin dua kali lagi, tetapi tiada memperolehi anak daripada kedua-dua perkahwinan ini.

DAYANG (Mak Oda Dayang) berkahwin dengan ENDIK dan memperolehi dua orang anak iaitu ISMAIL (Long Mail Lading) dan AWANG KECIK (Ngah Awang Kechik Andir). Perkahwinan ini berakhir dengan perceraian, dan setelah bercerai DAYANG berkahwin pula dengan MAHMUD bin IMAM SAID, dan mereka dikurniai seorang anak lelaki MAT YAMIN (Ayah Teh Min) yang tinggal di Kampung Awah. Mak Oda Dayang ini besar tubuh badannya dan selalu bercerita kepada kami cerita-cerita Sang Kelembai, Pak Pandir, Lebai Malang, Mat Jenin dan Nenek Gergasi - sehingga semasa saya kecil saya menyangkakan dialah yang sebenarnya Nenek Gergasi itu! Semasa saya jatuh dari pokok kelapa, dialah salah seorang yang menjampi sirih dan menghembus air dan sepah sirih yang dikunyahnya ke seluruh badan saya sehingga menjadi merah. Di rumah dia sahajalah yang saya berjumpa 'tempurung dasar', iaitu tempurung kelapa bersaiz besar yang dilicinkan bahagian luar dan dalamnya, diguna untuk tempat makan dan tempat melecek garan dan lada untuk dibuat garam lada.

CHIK (Mak Kecik Dewie) pula berkahwin dengan ATIN, orang dari Bukit Segumpal, Temerloh.fDaripada perkahwinan ini lahirlah lima orang anak iaitu (1) SAFIAH (Ngah Safiah) yang berkahwin dengan Ayah Uda JAAFAR; (2) AWANG SETAN (yang berkahwin dengan PUTEH binti MAT LASIM dan selepas isterinya ini meninggal berkahwin pula dengan CHAR LEMBIK; (3) AMINAH (yang berkahwin dengan sepupunya SAID bin ARIS dan kisahnya telah diceritakan sebelum ini) ; (4) ZAHARAH (Mak Teh Zaharah) yang berkahwin dengan JUSOH bin SELIMIN; dan anak-anak mereka ialah ROHANI (Cikgu HASNAH) yang berkahwin dengan Cikgu MOKHTAR IBRAHIM orang Batu 8, Kuantan dan AHMAD JOHAR (Cikgu Johar) yang berkahwin dengan MAIMON binti Penghulu Haji KASSIM; dan kemudiannya berkahwin pula dengan TAIB (Ayah Andak Taib) yang tidak mendapat anak dan selepas bercerai dengan Ayah Andak Taib berkahwin pula dengan JASIMAN bin KASSIM (Cikgu Jasiman) dan mendapat anak yang bernama UMARAN (Lah), NORFAUZIAH, NURLAILI dan SAIFUDDIN); dan (5) AISHAH (Chu Kolot) yang berkahwin dengan OMAR bin MAT SAH (Tok Bomoh Omar) iaitu orang Bukit Segumpal, Temerloh.

ISA (Pak Kecik Isa) berkahwin dengan DAYANG binti LEMBIK dan memperolehi empat orang anak iaitu BAKAR (Tuk Imam Bakar di Kampung New Zealand), dan MUNAH yang berkahwin dengan TAIB (Pakcu Pilus) dan mendapat tiga orang anak: pertama dua orang kembar iaitu JAMALUDDIN (meninggal semasa bayi) dan KAMALUDDIN berkahwin dengan ROHANI orang Pulau Kerengga dan kini tinggal di Jengka 24, dan seorang lagi anaknya SAUDI yang bekerja dengan Syarikat Alam Flora di Kuantan; sementara dua orang lagi meninggal semasa kecil, seorang bernama OMAR dan yang seorang lagi tidak diketahui. Setrelah DAYANG meninggal dunia, beliau berkahwin pula dengan TIJAH binti DOLAH (Dolah Kuci) dan mendapat tiga orang anak iaitu OTHMAN, YUSOF dan YAAKUB. OTHMAN (Pak Teh Seman) berkahwin dengan RAMLAH binti HITAM dan anak-anak mereka BAHARUDDIN (Timbalan Pengarah Keselamatan Pelabuhan Tanjung Pelepas), BAHAZELAN (Pegawai di Unit Protokol Pejabat SUK) berkahwin dengan HASNAH YUSOF (gueu), SHAHRULBARIAH (Guru siswazah bahasa Inggeris di Kuala Lumpur) berikahwin dengan ZULFAKAR (jurutera instrumental Petronas), SAIDATULHANA (Guru siswazah bahasa Inggeris di Kuantan) berkahwin dengan MUSTAZA (guru siswazah), BAHAZENAN (Kakitangan Majlis Perbandaran Kuantan) berkahwin dengan SALASIAH A. SAMAD dan NURULASHIKIN (Pegawai di Maybank Kemaman) berkahwin dengan AZMAN. YUSOF (meninggal semasa kecil). YAAKUB (Ayah Uda Akub) berkahwin dengan NURZIAH, dan anak-anak mereka ialah KHAIRUL FAIZI (Pengurus Pemasaran FN-CocaCola Shah Alam), MUHAMMAD HAFIZ (Pensyarah dan Ketua Jabatan Pengurusan Perniagaan KIPSAS), FAZIANA AZAH (Pegawai Tadbir, Bahagian Tol, Alloy Berhad) dan FARAH AFIZAN (Guru siswazah Pendidikan Seni SM Cenderawasih, Kuantan).

HAWA (Chu Hawa) pula berkahwin dengan YUSOF bin SELIMIN dan memperolehi seorang anak perempuan MARIAM. MARIAM ini berkahwin dengan ISMAIL (Pak Long Awang Masam) bin ATIN bin IMAM SAID, dan memperolehi dua anak iaitu ZALMA yang berkahwin dengan MAT YUNAN bin DAUD dan RAHMAH yang berkahwin dengan ABDUL MANAN bin DAUD, Ketua Kampung Kiambang, Catatan: MAT YUNAN dengan MANAN bukannya adik-beradik.

Anak ABDUL WAHAB kedua bernama LAMBAK berkahwin dengan EMBONG, orang Pulau Rusa dan mendapat lima orang anak iaitu: (1) DAYANG, (2) MUHAMMAD, (3) FATIMAH, (4) USOH dan (5) ENDUR (perempuan).

DAYANG (Mak Long Dayang) berkahwin dengan SAMAH, orang Kampung Sekur, Tanjung Medang. Anak-anak mereka ialah AWANG NONG, TANGGOK ...

MUHAMMAD (Ayah Ngah Mamat, Bekas Tuk Mukim Kiambang) yang merupakan seorang tukang besi yang handal, berkahwin dengan TEH, orang Tanjung Medang dan anak-anak mereka ialah (1) SAAYAH yang berkahwin dengan TALIB (orang Tanjung Medang). (2) OMAR (Andak OMAR) Ketua Kampung Kiambang, beliau mulanya berkahwin dengan orang Kampung Teluk yang bernama SAFIAH binti MAHMUD dan mendapat tiga orang anak: KHALID, KHATIJAH dan SHAMSIAH. Selepas bercerai dengan Safiah beliau berkahwin dengan ROKIAH (Tuk Bidan KIAH) dan mendapat dua orang anak iaitu ABDULLAH (Tan Dolah) yang bertugas di Pejabat Setiausaha Kerajaan Pahang dan TINA yang bekerja di Pejabat DARA. (3) NASIAH (Ne Bidan) berkahwin dengan ISHAK kakitangan Hospital Kuantan yang juga sepupunya. Mereka mendapat dua orang anak, seorang berkahwin dengan AWANG LADING dan seorang lagi berkahwin dengan ZAINUDDIN bin SIDEK, orang Tanjung Medang. (4) OTHMAN (Abu Seman atau Awang Pisang atau Awang Borek) yang berkahwin dengan Mak Teh ZAWIYAH dan ada seorang anak bernama NURULKALBI yang berkahwin dengan Cikgu ABDUL HAMID HASSAN (orang Bukit Dinding, Jerantut), salah seorang anak mereka ialah NORHAMIEZA yang kini bertugas di Yayasan Pahang.

FATIMAH berkahwin dengan DIN dan anak mereka ialah CHIK yang kemudiannya berkahwin dengan HASSAN bin ARIS (Ayah Andak Hassan). Fatimah ini pernah berkahwin dengan ISMAIL orang Kelantan dan memperoleh anak ISHAK yang berkahwin dengan sepupunya NASIAH (Ne Bidan) sebagaimana yang dinyatakan di atas tadi.

USOH berkahwin dengan anak orang Tanjung Medang mendapat anak yang bernama HAMZAH dan AWANG KECHIK. USOH kemudiannya berkahwin pula dengan JEBAH, orang Pulau Rusa, mendapat anak yang bernama JAAFAR seorang Polis yang sekarang bersara dan tinggal di Bandar Baru Chenor.

ENDUR (Chu Endur) berkahwin dengan ABDUL WAHID anak MENTENGAH dan memperolehi anak yang bernama OTHMAN (Othman Wali). ENDUR ini kemudiannya berkahwin dengan MUHAMMAD bin CHIK (Ayah Teh Mat Jelatat) daripada perkahwinan ini mereka memperolehi tiga orang anak iaitu MARIAM dan ABDUL WAHAB (Dol) manakala anaknya yang seorang lagi, seorang lelaki meninggal dunia.

Anak ABDUL WAHAB ketiga bernama OMAR (Tuk Andak OMAR) itu pula beristerikan SAADIAH, sepupupunya, anak MARIAH. Mereka memperolehi dua orang anak perempuan iaitu JAMILAH dan AISHAH. JAMILAH .... Akan AISHAH itu berkahwin dengan orang Tebing Tinggi, Jerantut, keturunan anak HAJI AHMAD yang berkahwin di sana dahulu itu. Hasil perkahwinan mereka lahirlah SULAIMAN dan YANG KECHIK. AISHAH kemudian berkahwin pula dengan seorang orang Jawa bernama KASSIM dan memperolehi anak Cikgu JASIMAN, OTHMAN (Pak Itam Seman) dan SINAM (Mak Andak Sinam).

Anak ABDUL WAHAB keempat yang bernama AWANG CHIK itu pula beristerikan YANG CHIK binti MAT DAENG, orang Pulau Rusa. Akan YANG CHIK ini masyhur pandai dan sedap sangat berdikir bebana hingga menjadi pedikir terkenal sampai ke istana raja. Anak-anak mereka lima orang iaitu MUHAMMAD, IBRAHIM, JAAFAR, YANG KETENG dan KALSOM.

(1) MUHAMMAD (Ayah Teh Mamat Jelatat) berkahwin dengan ENDUR (Chu Endur) dan anak-anak mereka ialah MARIAM dan ABDUL WAHAB. Pada zaman muda Ayah Teh Mamat dikatakan telah bermukah dengan seorang perempuan bernama YANG HAJAR dan mendapat seorang anak lelaki bernama AWANG MAT ALI yang menjadi peneroka di Ulu Jempol. Kes tohmahan ini tiada diakui oleh MUHAMMAD. Ramai juga berpendapat penafian Ayah Teh Mat itu betul kerana wajah Awang Mat Ali itu tiada langsung iras-iras wajahnya, sebaliknya macam seorang lain di Ganchong juga yang namanya tak usahkah dicatat di sini. Wallahu a’lam.

(2) IBRAHIM (Tuk Imam Ibrahim) itu adalah seorang guru agama yang pertama di Sekolah Melayu Pulau Rusa; beliau dianggap ’orang tua kampung’ di samping menjadi Wali Hakim dan Imam. Beliau meninggal dunia pada hari Jumaat 23 Disember 1982. Anak-anak beliau ialah SELAMAH, RAJMAH, NORMAH, AINUN, MASINAH, AHMAD, ABDUL RAHIM (ROHI) dan ISMAIL.

(3) JAAFAR (Ayah Uda Jaafar) berkahwinan dengan SAFIAH binti ATIN (Ngah Piah) dan anak-anak mereka ialah HASNAH, HASHIM, ABDUL JABAR, ROKIAH (YUNI), ABDUL JAMAL dan SALMIAH. Ayah Uda Jaafar merupakan seorang yang dihormati di Kiambang: dia pandai berdikir, boleh bersilat, pandai menggunting rambut dan bertukang rumah. Semasa saya berkahwin dialah yang bersilat di halaman rumah! Hasnah (Nah) berkahwin dengan OMAR bin OTHMAN dan mendapat seorang anak MOHD. RADZI; kemudiannya bercerai dengan Omar dan kahwin pula dengan ABDUL RAHMAN bin SAMUD. Hashim bekerja sebagai pegawai hutan dan berkahwin dengan SAFIAH (orang Terengganu) dan tinggal di Sungai Karang Darat. Salah seorang anak Hashim SALMAH lulusan Universiti al-Azhar berkahwin dengan Ustaz MUHAMMAD bin ISMAIL (orang Tebing Tinggi) yang kini bertugas di Yayasan Pahang. Abdul Jabar berkahwin dengan SHAMSIAH binti OMAR (Embut), sementara ROKIAH (Yuni) berkahwin dengan sepupunya ABDUL WAHAB bin MUHAMMAD.

(4) YANG KETENG berkahwin dengan SAMUD dan mereka mempunyai anak iaitu ABDUL RAHMAN (Polis yang berkahwin dengan sepupunya HASNAH binti JAAFAR tadi); ABDULLAH (berkahwin dengan orang Jawa dan tinggal di Batu Lapan, Kuantan) dan seorang lagi bernama MOKHTAR.

(5) KALSOM (Chu Som) berkahwin dengan SENTOL bin MUHAMMAD dan anak-anak mereka ialah ABDUL HAMID, ABDUL KADIR, KAMAR, ZAINON DAN ABDUL MUJIB. (i) ABDUL HAMID (Cikgu HAMID) berkahwin dengan KHADIJAH binti ABDUL RAHMAN, orang Teluk dan anak-anak mereka NASARUDDIN juruhebah Radio Pahang, ARIFUDDIN Pegawai Pelajaran dan kini berkhidmat di Bahagian Pendidikan Islam di Puterajaya. (ii) ABDUL KADIR (seorang bekas tentera yang berkahwin dengan ZAUYAH binti ISMAIL). ZAUYAH ini menghidap sejenis penyakit yang menyebabkan dia tidak siuman sehingga pada suatu hari dia mengerat leher anaknya yang bernama ANUAR yang sedang tidur sehingga mati. Kes ini kemudiannya tidak diambil tindakan kerana pihak perubatan mengesahkan Zauyah tidak siuman semasa kejadian itu. (iii) KAMAR (seorang bekas kakitangan Pejabat Hutan yang berkahwin dengan orang Terengganu dan tinggal di Permatang Badak). (iv) ZAINON yang diberikan sebagai anak angkat kepada pasangan RIPIN dan BANUN berkahwin dengan SULAIMAN bin ABDULLAH (Ketua Kampung Kiambang yang telah dikisahkan tadi). (v)
ZAITON berkahwin dengan sepupunya AHMAD bin IBRAHIM. Ahmad ini dulunya bertugas mengaji di Makam Diraja Pekan. Salah seorang anak mereka ialah MOHD. AFIZAL yang kini menjadi Mudir Sekolah Agama Rakyat Darul Makmur, Ganchong. (vi) ABDUL MUJIB seorang anggota tentera yang dalam Kor Perkhidmatan Am Askar Melayu Diraja berkahwin dengan orang Kampung Tengah, Seri Mananti. Selepas bersara beliau cergas dalam politik dan menjadi wakil Ahli Parlimen Siputeh, di samping mengusahakan sebuah sekolah memandu. Beliau telah meninggal dan dikebumikan di kampung isterinya di Seri Menanti.

Anak ABDUL WAHAB kelima yang bernama SABARIAH atau YANG KECHIK berkahwin dengan KASSIM bin SARAH, orang Pulau Rusa. Hasil daripada perkahwinan itu mereka mendapat tiga orang anak, iaitu yang pertama YANG DE atau WOK yang berkahwin dengan ARIS bin SUBOH (Tuk Mudim dan Tuk Bilal Aris) iaitu sepupunya dari Ganchong yang diceritakan dahulu. Anak SABARIAH yang kedua ialah DAUD bin KASSIM yang berkahwin dengan SAFIAH (orang Langgar) dan memperolehi anak ARSHAD, ROKIAH, HASMAH. Setelah SAFIAH meninggal dunia DAUD berkahwin pula dengan HAJAR binti HUSSAIN (orang Tanjung Batu, Ganchong) dan dikurniai anak yang bernama MOKHTAR, JAMILAH, NORIAH dan JAMALIAH. Perkahwinan ARSHAD dengan AZIZAH BINTI HAJI OMAR (orang Ketapang) memperolehi anak FAKHARUDDIN, YAHAYAUDDIN dan MAISARAH; sementara dengan isterinya orang Kelantan pula memperolehi anak yang diberi nama SIAH, MAH dan SU’AD. ROKIAH pula berkahwin dengan AWANG KECHIK (orang Teluk) dan memperolehi anak yang bernama FATIMAH atau WOK yang tinggal di Rumah Banjir Bukit Kuantan. Setelah bercerai dengan AWANG KECIK, ROKIAH kahwin pula dengan OMAR bin HAJI MUHAMMAD (Ketua Kampung Kiambang) dan memperolehi anak yang bernama ABDULLAH (Tan) yang bekerja di Pejabat Setiausaha Kerajaan Pahang dan ZAINUN (Tina) yang menjadi kerani di Pejabat Dara, Keratong. Anak SABARIAH yang ketiga iaitu MARIAM berkahwin dengan SIDEK bin SUDIN (orang Pulau Rusa juga). Mereka dikurniai dua orang anak lelaki iaitu ABDUL RAHMAN (atau Awang Masam) dan OTHMAN (yang pernah menjadi Guru Pelawat Agama) dan tinggal di Kempadang. OTHMAN ini berkahwin dengan RAFEAH binti AWANG KECHIK dan mendapat tiga orang anak iaitu ABDULLAH, ISMAIL dan MAH.

Anak ABDUL WAHAB keenam yang bernama MENTÉNGAH itu pula berkahwin dengan seorang orang Jawa bernama SELIMIN dan memperolehi enam orang anak, iaitu (1) ARFAN (Pakcik Pan) yang tinggal di Bukit Ubi, Kuantan; (2) ABDUL WAHID (berkahwin dengan ENDUR binti LAMBAK) dan mendapat seorang anak bernama OTHMAN (Othman Wali). ABDUL WAHID ini meninggal dunia keseorangan di dalam sebuah pondok buruk di Jalan Nenasi-Pekan dan hanya ditemui oleh Ayah Ngah Mamat yang mencarinya setelah mayatnya telah reput; (3) YUSOF yang berkahwin dengan sepupunya HAWA binti SUBOH (Chu Hawa) dan mendapat seorang anak MARIAM (Embong Mariam); (4) SITI yang anaknya bernama JUSOH itu berkahwin dengan ZAHARAH binti ATIN (Mak Teh Jaharah); (5) SIRAH (Mak Andak Sirah) yang anaknya bernama ABU SEMAN (Pak Ngah Abu) dan SUDIN (SC); (6) YANG DARAT.

Anak ABDUL WAHAB ketujuh yang bernama BAKAI (BAKAL atau BAGAI) itu pula berkahwin dengan DERAMAN (Tuk Bilal Deraman) mereka memperolehi enam orang anak, iaitu (1) ABDUL RAUF, (2) MAT ABAS, (3) SINAH, (4) SENAYU, (5) JAH dan (6) SAUDAH. Akan SAUDAH (Chu Sodah) berkahwin dengan MAT SALEH (Mat Saleh Kepek, Wak Leh) dan anak-anak mereka ialah NE dan NUN. NE berkahwin dengan IDRIS bin SERBAH, sementara NUN berkahwin dengan MAT LAZIM (TARIKH) bin JAAFAR yang tinggal di Felda Kampung New Zealand. Seorang lagi anak SAUDAH yang bernama DAHALAN (AWANG MENAHU) dijadikan anak angkat dan tinggal bersama-sama Chu ENDUR. DAHALAN ini berkahwin dengan SERIBANUN (orang Mela) dan memperolehi empat orang anak. Beliau meninggal dunia di Batu 13 Jalan Kuantan-Pekan dalam satu kemalangan yang menyebabkan motosikal yang dinaiki bersama isterinya tergelincir di bahu jalan dan dia dilanggar oleh lori trailer yang kebetulan memintasnya pada masa itu, sedangkan isterinya selamat kerana tercampak ke sisi sebelah kiri. Jandanya (Banun) kini tinggal di Rumah Murah Permatang Badak dan bekerja dengan Syarikat NURA sebagai pencuci bangunan di Supermarket Kuantan Parade.

* * *

Berbalik pula kepada kisah anak HAJI AHMAD yang bernama TUMISAH. Beliau berkahwin dengan PENDEK (Tuk Khatib Pendek). Dia (siapa? Pendek atau Tumisah?) ini dikatakan kurang siuman. Daripada perkahwinan itu mereka mendapat dua orang anak lelaki dan tiga orang perempuan, iaitu (1) MEMANGUN (SENUN), (2) PERANG, (3) YANG DE, (4) DAYANG KALOI dan (5) SOM. YANG DE itu gila. MEMANGUN (SENUN) berkahwin dengan PERANG iaitu orang Temai dan anaknya ialah JAMALUDDIN dan MAHIDIN. Anak DAYANG KALOI iaitu BEDAH berkahwin dengan ISMAIL BIN ENDEK; sementara SOM berkahwin dengan JILI.

Akan CHIK (MARIAH) binti HAJI AHMAD mendapat seorang bernama SAADIAH yang berkahwin pula dengan OMAR BIN WAHAB (Tuk Andak Omar). OMAR ini mendapat seorang anak bernama AISYAH (Embong Aisyah) yang berkahwin dengan orang Kampung Kelola, keturunan HAJI AHMAD di sana. Hasil perkahwinan ini lahirlah SULAIMAN (Abang Sulaiman) yang akhirnya menjawat jawatan Ketua Kampung Kiambang; YANG KECHIK dan OTHMAN. AISHAH ini kemudiannya kahwin dengan orang Jawa yang bernama KASIM dan anak mereka ialah JASIMAN, OTHMAN dan SINAM. JASIMAN berkahwin dengan ZAHARAH (Mak Teh Zaharah), sementara SINAM berkahwin dengan OMAR bin SAMAH, orang Tanjung Medang.

FATIMAH (TIMAH) binti HAJI AHMAD pula berkahwin dengan orang Tanjung Medang, mereka dikurniai anak SAMAH, MAT LEH, JALIL dan DARA (Mak Teh Dara). SAMAH berkahwin dengan DAYANG binti LAMBAK di Pulau Rusa dan anak-anak mereka pula ialah AWANG NONG dan OMAR. JALIL (Haji Jalil) yang menjawat jawatan Ketua Kampung Tanjung Medang itu memperolehi seorang anak yang bernama HUSSAIN yang meninggal dunia kerana dipanah petir.

Anak bongsu HAJI AHMAD bernama ALI (Tuk Busu Ali Sembilan) itu berkahwin dengan HALIMAH binti LAMBAK. Mereka tidak memperolehi anak daripada perkahwinan ini. Kemudian dia kahwin pula dengan CHIK MENYIK binti BAKAR di Pulau Rusa dan mendapat seorang anak bernama KALIMAH.

* * *

Berbalik pula kepada kisah SAID (Tuk Imam SAID), setelah kematian isterinya YANG CHIK, berkahwinlah pula dia dengan MAK BUNAI. Mereka mendapat lima orang anak lelaki iaitu ISHAK (Pak Long ISHAK), AHMAD atau BOYOR ((Pak Ngah Boyor), MAHMUD (Pak De Mahmud), AJI (Pak Anjang Aji) dan ATIN (Pak Busu Atin).

ISHAK (Ayahteh Ishak) berkahwin dengan TEH ENDAH binti SUBOH dan tidak memperolehi anak. Mereka ada mengambil seorang anak angkat iaitu anak saudaranya yang bernama TEMAH binti SULAIMAN yang dipeliharanya seolah-olah lebih daripada anak sendiri.

AHMAD atau Pakngah BOYOR pula berkahwin dengan SAADIAH atau YANG LONG, orang Sekor, Tanjung Medang dan mendapat anak yang bernama BIDIN yang tinggal di Anak Air, Penyor kemudiannya di Maran. Anak-anak BIDIN antaranya ialah AWANG CHIK (Guru Besar Jengka Empat) yang meninggal dunia dalam kecelakaan di Sungai Pahang dalam suatu temasya menuba, konon dilanggar oleh motor enjin sangkutnya sendiri; HARUN, ABDUL LATIF, YANG TEKUKUR dan YANG KECHIK. BIDIN ini pernah menggemparkan masyarakat – khasnya di kalangan kaum keluarga sendiri – kerana kononya dia mengahwinkan ibunya dengan dia sendiri yang bertindak mewalikannya!

MAHMUD pula berkahwin dengan SELEMA dan memperolehi anak YANG CHIK dan BEK. BEK ini berkahwin dengan TAIB bin PUTEH dan mereka memperolehi anak yang bernama AZIZAH yang kemudiannya berkahwin dengan MAT SAMAN bin SULAIMAN (yang meninggal dunia di Makkah). Anak-anak mereka ialah MUSAWIR (kerani dan berkahwin dengan orang Jerantut serta menetap di sana), NORHAIZAN (guru, berkahwin dengan WAN MOHD ZAIN bin WAN MAHMUD dan menetap di Ketapang, Pekan); MAH ...

Adapun akan MAHMUD setelah bercerai dengan SELEMA berkahwin pula dia dengan sepupunya DAYANG binti SUBOH (Mak Oda Dayang), yang dikurniai seorang anak lelaki bernama MAT YAMIN. MAT YAMIN berkahwin dengan SARIPAH, orang Tanjung Perang, Awah dan memperolehi anak yang bernama LIANA, ZAMRI (Tan); ABDULLAH, SEMEK; HAMDAN.

AJI (Pak Anjang Aji) pula berkahwin dengan SAFIAH, adik kepada YANG LONG, isteri Pak Ngah BOYOR. Mereka memperolehi anak YANG NGAH dan AWANG. YANG NGAH ini berkahwin dengan ARIS BIN SUBOH dan memperolehi anak bernama SAFIAH dan TENG RABIAH. SAFIAH berkahwin dengan SIDEK (orang Beserah) dan menetap di Jengka Empat, sementara TENG RABIAH berkahwin dengan SULAIMAN (Sarjan Sulaiman) dan menetap di Taman Tas, Kuantan.

ATIN (Pak Busu Atin) berkahwin pula EMBUN dan memperolehi seorang anak bernama ISMAIL atau AWANG MASAM, yang kemudiannya berkahwin dengan MARIAM binti YUSOF (Anak Chu HAWA binti SUBOH) dan mendapat dua anak perempuan yang bernama ZALMAH yang berkahwin dengan MAT YUNAN bin DAUD dan RAHMAH yang berkahwin dengan ABDUL MANAN bin DAUD (Ketua Kampung Kiambang) yang telah dikisahkan di atas.

Anak PUTEH bin SAID yang bernama JAAFAR (Pak Long Jaafar Gemuk) berkahwin dengan SUBOH binti HAJI HASSAN. Perkahwinan ini dikurniai anak HITAM atau KHATIJAH yang berkahwin dengan AWANG NGAH, 'pakar' melelong daging kerbau dan lembu di Ganchong; SULAIMAN (Tok Bomoh Sulaiman Gandu) dan anaknya Ustaz ZAMRI yang bertugas di Pejabat Menteri Besar sebagai penasihat/pendakwah agama; AMINAH; MAT KAMIN; IDRUS tinggal di Kampung SC di belakang SM Paya Besar, Kuantan; NE; MAT LAZIM atau TARIKH berkahwin dengan AINON anak Wak Leh dengan MAK BUSU SODAH dan tinggal di Kampung New Zealand; HALIMAH atau KETENG dan ABDUL RAHMAN (Cikgu Abdul Rahman Tiet) yang berkahwin dengan Cikgu KHATIJAH binti SHAFIE dan pasangan ini tidak dikurniai anak, hanya mengambil seorang anak angkat daripada keluarga sebelah isterinya.

Anak PUTEH bin SAID yang bernama CHIK itu pula beristerikan JAH binti MUDA dan mereka mendapat anak yang bernama ABU SAMAH; AHMAD; JAMILAH dan KUNDOR yang semuanya tinggal di Ganchong.

Seorang lagi anak PUTEH bin SAID yang bernama SAMUD itu pula telah berkahwin dengan FEAH (KETENG) binti CHIK. Mereka mendapat anak ABDUL RAHIM, ABDUL RAHMAN, ABDULLAH dan KAMARIAH. ABDUL RAHMAN telah berkahwin dengan MAZNAH (Nah) binti JAAFAR sementara ABDULLAH berkahwin dengan anak PAK DE MID yang tinggal di Batu Lapan, Jalan Gambang.

Anak bongsu PUTEH bin SAID yang bernama TAIB pula menjadi guru agama di Kuantan. Perkahwinan pertamanya dengan BEK binti MAHMUD dikurniai anak yang bernama AZIZAH yang berkahwin dengan MAT SAMAN bin SULAIMAN. Kemudian TAIB berkahwin lagi dengan WOK LIJAH binti MAT ALI di Batu Sawar, Kuantan, tetapi mereka tidak mendapat anak daripada perkahwinan ini. Perkahwinan ketiganya dengan RAFIAH binti ISMAIL di Kampung Kampar, Kuantan dan mendapat anak yang bernama ZAINAL ABIDIN yang tinggal di Rancangan Tanah Cini, Pekan. Perkahwinan keempat TAIB ialah dengan WOK binti IBRAHIM dari Kampung Tengah, Kuantan dan mendapat anak yang bernama ABDUL HALIM yang bertugas sebagai posmen di Kuantan. Dalam zaman pendudukan Jepun HAJI TAIB berkahwin kali kelima dengan ZAHARAH binti ATIN (Mak Teh Zaharah) tetapi tidak mendapat anak. Akhir sekali, perkahwinan TAIB kali keenamnya ialah dengan WAN AISYAH binti WAN ALI dari Batu Tiga Kuantan, yang juga tidak mendapat anak. Beliau tinggal di Kampung Belukar Baru, Batu Tiga, Kuantan, menghabiskan zaman pencennya dengan memberikan perkhidmatan kepada masyarakat dengan mengajar kanak-kanak mengaji al-Quran, mengajar orang dewasa hal-hal tentang perkara Fardu ’Ain serta menguruskan jenazah orang mati seperti memandi mengafan, menyembahyang dan menguburkannya.

Maka demikianlah kisah keturunan kami dari sebelah bapa di Kampung Ganchong Pekan. Wallahu a’lamu bissawab wa ilaihi marji’u wal-maab.

Pencatat pertama ialah AYAH ANDAK TAIB bin SAID, kemudian dibuat tambahan serta catatan oleh HAJI HUSSAIN bin HAJI ARIS dan teks dalam Blog ini dikemaskini oleh YAAKUB ISA.


CATATAN TAMBAHAN:

Salsilah keluarga ini (sembilan generasi semuanya) telah disusun menggunakan program perisian Family Tree. Maklumat yang tersedia lebih lengkap berbanding dengan yang tercatat di dalam fail Sejarah Keluarga Sebelah Ayah ini. Ahli keluarga atau sesiapa sahaja yang ingin melihat atau memiliki perisian ini silalah berhubung dengan Dato' Yaakub Isa melalui
yaakubisa@yahoo.com untuk mendapatkan salinannya. Lebih jauh, anda diminta menambah sendiri bilangan keluarga anda untuk menjadikan maklumat tersebut lebih lengkap, dan diminta menyampaikan maklumat tambahan kepada pengendali Blog ini. Maaflah kerana program di bawah perisian Family Tree tidak compitable untuk dapat diterima bagi paparan di dalam Blog ini. Manalah tahu kalau-kalau anda salah seorang daripada keluarga besar kami?

YAAKUB ISA
H54 Jalan Karyawan 5
Taman Koperasi Guru
25150 KUANTAN, Pahang

Telefon: 09-536 6396; 019 9662299
20 Januari 2008.

11 comments:

kelab afyassin said...

Saya amat tertarik dengan kisah Dato' sebelah ayah di atas. Kajian yang dibuat begitu jauh sehingga ke tahun 1800an. Amat jarang kita temukan dalam kalangan masyarakat kita pada zaman moden kisah susur galur keluarga (family tree) yang gitu terperinci.

Saya tabik kepada usaha Dato' dan saya harap lebih ramai kawan-kawan yang lain akan mengusahakan family tree begini. Banyak manfaatnya buat generasi keluarga akan datang.

Harap dato' dapat meneruskan usaha yang baik ini.

Di samping itu saya mengucapkan berbanyak terima kaish atas kesudian Dato' dan kawan-kawan yang lain, seperti Dato' Zainuddin dan Tuan Haji A. Rahman Yusof membantu saya membuat kajian tentang Istana Pahang Darul Makmur.

Banyak manfaat yang saya perolehi terutama dalam kaitan dengan persepsi orang awam terhadap Baginda Tuanku.

tunku dato iskandar said...

salam dato,saya amat tertarik dgn perihal kisah keluarga dato di ganchung dimana pada zaman silam adalah tempat persemayaman dato bendahara seri maharaja tun mutahir bin bendahara tun ali.saya pernah melawat pulau tersebut beberapa kali bersama arwah pak tan tengku ayah dato hamid nazahar.saya berminat mengetahui lebih lanjut mengenai keturunan tun mutahir dan cerita mengenai mereka..saya bersama suzana m.osman iaitu cicit pada tun abd rahman anakanda tun mutahir sedang membuat kajian dan mencari susur galur yang hilang sewaktu perang saudara 1857-1863.jika ada maklumat sila email atau ditulis dalam blog dato,terima kasih.wassalam

YAAKUB ISA said...

Tunku,
Terima kasih kerana membaca Blog saya. Maaflah kerana lambat membaca dan menjawab komen Tunku. Allahyarahm Tan Tengku agak senior daripada saya, barangkali 5 atau 6 tahun. Tentu Tunku dapat banyak maklumat daripada Allahyarham. Dalam catatan sejarah, apabila Istana Ganchong tertawan, Tun Mutahir berundur dengan meninggalkan 'harta' di Istana tersebut dan semuanya menjadi harta rampasan perang oleh pihak yang menang (dan mungkin dicuri oleh mereka yang mengambil kesempatan). Dalam kumpulan harta itu tentulah ada buku-buku, hukum kanun dan artifak budaya (emas, perak dll). Tiada siapa yang tahu di mana artifak itu sekarang... Orang-orang tua di Ganchong pun yang mengetahui dengan pasti kisah ini telah lama tiada. Ganchong telah menjadi sebagaimana kampung-kampung tradisi lain di tanah air kita. Kita masih boleh berusaha mengumpul apa juga maklumat yang ada. Wallahu a'lam.

putra zamin eran said...

assalamualaikum dato,saya nak bertanya dato kenal tak dengan encik razali bin rasuddin dia menetap diganchung dan dia mengaku sebagai cicit kepada tun ali@che wan da?saya ingin berhubung dgn dia,terima kasih,wassalam.

YAAKUB ISA said...

Putera,
Maaf, setakat ini, dan seingat saya, tidak ada orang bernama Encik Razali bin Rasudin di Ganchong. Saya akan cuba mendapatkan dari sumber lain yang ada di situ. Sekiranya dapat, saya akan beritahu. Terima kasih kerana mengikut blog ini. Salam.

putra zamin eran said...

salam dato,mengenai bekas tapak istana bendahara tun mutahir masih adakah puing2 atau bekas runtuhan dan dia terletak dipulau ganchong yg mana satu pulau yg besar atau yg kecil?dan disebelah mana terletaknya.tq wassalam

YAAKUB ISA said...

Puters, Tidak ada sebarang puing istana Ganchong yang masih tinggal. Dalam sejarahnya, selepas angkatan Bendahara Tun Mutahir dikalahkan di situ; semua barang berharga telah dijadikan rampasan perang oleh pihak yang menang. Wallahu a'lam.

Unknown said...

salam..dato boleh bagi info tentang haji yusoff bin sulong imam masjid tanjung batu.

Unknown said...

Salam. saya ingin mencari waris keluarga saya. salasilah dari moyang saya. abdullah bin awang bin lembik. setahu saya, awang bin lembik ada 4 orang adik beradik. 2 ada di kelantan, dan satu di pulau rusa terengganu. manakala awang berhijrah ke pahang melalui lipis dan meneruskan perjalanan ke kuala tembeling. lalu abdullah bin awang berhijrah dan menetap di Ulu Cheka Jerantut.

amir IMG said...

As'salam Dato, saya ingin tahu berkenaan suami kpd Tuk Melukut Binti Imam Said iaitu Abdullah Bin Abdul Ghani. Adakah beliau berasal dari singapura dan berasal dari Tanah Arab. Saya dari keturunan Perang bin Abdullah. Iaitu bapa saya anak kepada Kamariah Binti Perang. Saya Amir Fauzie Bin Mohd Ali

SAA@544 said...

Salam Dato.. mengikut org tua sy.. ramai saudara di ganchong.. Ayh sy bernama Abdullah bin Awang bin Abu Bakar.. stakat tu shj sy tahu.. jika pihak Dato ada tahu ttg kluarga sy tu.. trm ksh..