Monday, February 18, 2008

KELUARGA SEBELAH EMAK


Emak Saya

Saya ingin memulakan catatan ini dengan menyatakan bahawa tidak ada seorangpun manusia di dunia ini yang lebih mengetahui tentang saya selain Emak saya. Tidak ada orang lain yang lebih sayangkan diri saya selain Emak saya. Emak membesarkan saya meggunakan segala kudrat dan iradat yang Allah berikan kepadanya dengan sepenuhnya. Tidak hairanlah apabila beliau mendapat berita palsu bahawa saya telah mati dalam peristiwa 13 Mei di Kuala Lumpur beliau menangis hingga mengakibatkan pandangan matanya menjadi lemah dan semakin hari semakin teruk. Emak sanggup berlapar, asalkan saya dan anak cucunya kenyang. Dalam tempoh empat tahun terakhir usianya, kedua-dua mata Emak terus tidak berfungsi. Walaupun saya berpeluang membawa Emak ke Mekah dan bersama-sama dengan Abang Othman memelihara Emak sehingga saat beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir sesempurna mungkin, masih jauhlah kiranya mahu dibandingkan dengan jasa Emak membesarkan saya. "Ya Allah, Kau ampunilah segala dosa Emakku dan Kau masukkanlah rohnya di kalangan hamba-Mu yang Kau berikah Rahmat." Amin!

Sebahagian besar maklumat keluarga ini saya susun berdasarkan 'cerita' Emak sendiri. Nasib baiklah terbuka hati saya untuk ber'wawancara' dengan Emak dalam beberapa sesi selepas kami makan malam di rumah saya. Semasa hayatnya Emak memang sentiasa berat meninggalkan rumahnya untuk tinggal bersama-sama kami. Alasan yang kami buat ialah meminta Khairul dan Hafiz memujuk dia. Pujukan cucunya ini biasanya jarang yang Emak tolak, tetapi cuma untuk semalam dua sahaja.

Emak selalu berkata, semasa dia segar dia lebih suka duduk di kampung. Kalau dah sampai masa dia tak dapat bergerak, 'ikut anak cuculah!' Dan, Emak telah mengotakan kata-katanya ini. Beliau tidak menghembuskan nafas terakhirnya di rumahnya di kampung, tetapi di rumah Abang Othman di Kuantan, dengan saya dan beberapa orang cucu dan menentu mengelilinginya.

* * *

KELUARGA sebelah pihak Emak saya TIJAH binti DOLAH yang dapat saya selurusi setakat ini adalah bermula daripada sebelah pihak ibunya. Jurai ini bermula daripada tiga beradik yang bernama KULAT, YUSOH dan GANCHONG. Maklumat ini kebanyakannya saya dapati daripada keterangan mulut Emak saya sendiri. Mereka merupakan nama keluarga kami yang sebelah Emak paling awal diketahui oleh Emak.

KULAT berkahwin dengan BAKAL dan mendapat dua orang anak iaitu SARIFAH dan PAH. SARIFAH berkahwin dengan ABDUL RAHMAN (Cina Mualaf yang lebih dikenali sebagai Pakcik Aman) dan mendapat tiga orang anak iaitu HASHIM (sekarang tinggal di Singapura) dan SALMAH (tinggal di Kuala Lumpur). Anak mereka yang tengah seorang lelaki yang tidak diketahui namanya dikatakan hilang semasa Perayaan Hari Jadi Sultan di Pekan. PAKCIK AMAN kemudiannya berkahwin dengan YANG KECHIK (orang Kiambang) dan memperolehi empat orang anak iaitu SHAMSIAH, MARIAM, AWANG KASSIM dan AHMAD. SHAMSIAH berkahwin dengan ABDUL LATIF bin MAT SIN (Buntat); MARIAM menjadi guru dan berkahwin dengan SHEIKH HASHIM bin SHEIKH ISMAIL; AWANG KASSIM tidak sempat berkahwin kerana meninggal dunia dilanggar motorbotnya sendiri di Sungai Pahang; dan AHMAD menjadi guru dan kini tinggal di Tanah Putih Baru, Kuantan. Tidak ada sebarang maklumat tentang PAH.

MAT YUSOF atau YUSOF mula-mulanya berkahwin dengan HALIMAH dan memperolehi tiga orang anak iaitu ME, PIT dan KASSIM. Perkahwinannya yang kedua ialah dengan UDOH yang mendapat dua orang anak, iaitu SULONG dan MAH. MAH ini berkahwin dengan MAT AKIL dan memperolehi cahaya mata seramai enam orang iaitu JAH, BAH, MAT DERIS, MENAH, CHIK dan SALIM. Anaknya yang ketiga iaitu MENAH mula-mula berkahwin dengan HITAM dan mendapat tiga orang anak iaitu RAMLAH, AISHAH dan AMINAH. RAMLAH, seorang guru berkahwin dengan abang OTHMAN bin ISA, mendapat anak BAHARUDDIN, BAHAZELAN, SHAHRULBARIAH, SAIDATULHANAM, BAHAZENAN dan NURULASHIKIN. AISHAH berkahwin dengan ABDUL KARIM yang kini tinggal di Padang Polo. AMINAH yang bekerja sebagai jururawat berkahwin dengan ABDUL MANAN bin TAHA (orang Kampung Bintang) yang bertugas sebagai pegawai Majuikan dan kini tinggal di Pekan. Mat Yusof juga berkahwin kali ketiga dengan YANG CHIK dan anak-anak mereka tidak diketahui. MAT AKIL tadi selain berkahwin dengan MAH, berkahwin juga dengan PIT yang beranakkan SALLEH (Pakoda Salleh) yang mendapat anak, antaranya MUNAH (seorang farmasi dan tuan punya Farmasi Kuantan) dan MEK JAH.

GANCHONG pula berkahwin dengan PUASA dan memperolehi lima orang anak iaitu:
1. SOM
2. NGAH
3. DE
4. BAKAR dan
5. KOMAH.

TUK SOM (anak Tuk Ganchong dan Tuk Puasa yang pertama) bertemu jodoh dengan PADANG (orang Kempadang) dan mendapat tiga orang anak iaitu HUSSAIN (Pak Chik Hussain) yang tinggal di Benta; DERIS (dia ini bisu) dan seorang lagi YANG BIRU. HUSSAIN berkahwin dengan HALIMAH dan mendapat empat orang anak, iaitu JENABAH, ZAHARAH, MINAH dan ISMAIL. JENABAH berkahwin dengan seorang berketurunan Pakistan yang berjual kain bernama IBRAHIM. Mereka yang tinggal di Darat Mak Bar, Kuantan (berhadapan dengan jirat Cina) memperolehi lima orang anak iaitu Dato’ MOHD. RAMZAN, YAAKUB, ISHAK, ANI dan PEAH. Dato’ Mohd Ramzan berkahwin dengan LATIFAH binti MOHD. YUSOF (anak seorang peniaga barang kemas dan batu permata yang mempunyai sebuah kedai di Kuala Lumpur bernama Yusof Gems, kini tinggal di Jalan Hillview Ampang dan merupakan seorang jutawan pengusaha yang berjaya dan mempunyai syarikatnya sendiri. Yaakub bertugas di Majlis Perbandaran Kuantan, dan Ishak pernah bertugas di Affin Bank sebelum menjalankan perniagaan sendiri. Ani bekerja dengan sebuah syarikat swasta dan Peah membantu pengurusan stasyen minyak Patronas di Jalan Makbar kepunyaan Dato’ Mohd. Ramzan, berhampiran rumah mereka.

TUK NGAH (Nenek penulis blog ini) (anak Tuk Ganchong dan Tuk Puasa yang kedua) berkahwin dengan DOLAH bin REMBAU (dikenali juga dengan gelaran DOLAH KUCI). REMBAU ini adalah anak kepada MAMAT. DOLAH sendiri mempunya seorang saudara perempuan bernama SAERAH. Saerah berkahwin dengan BARU yang mendapat tiga orang anak, iaitu PANDAK, MUSA dan SULAIMAN. MUSA berkahwin dengan TEMAH binti DOLAH dan memperolehi dua orang anak iaitu MOHD. ALI dan PEAH. Mohd. Ali menjadi guru dan berkahwin dengan JURIAH binti HAJI HASSANUDDIN dan tinggal di Kampung Geylang, Pekan.

Perkahwinan NGAH dan DOLAH menghasilkan delapan orang cahaya mata iaitu:
1. LEMBEK
2. TIMAH
3. ZAINAL
4. CHIK
5. TEMAH
6. JAMILAH (MAK ITAM)
7. TIJAH
8. JERIAH.

LEMBEK (anak Tuk NGAH dan Tokki DOLAH yang pertama) berkahwin dengan MAT dan mendapat dua orang anak iaitu HAWA dan JAAFAR. Mak Long Lembek ini meninggal dunia semasa bah dan jenazahnya dikebumikan di Pengkalan Duyung, Peramu.

TIMAH (anak Tuk NGAH dan Tokki DOLAH yang kedua) berkahwin dengan SALLEH dan anak-anak mereka ialah MAT TAHIR, RAHMAH, KELSOM dan MAT TAHAR. MAT TAHIR berkahwin dengan HALIMAH dan tinggal di Kampung Sempiat, Tanjung Besar, Lipis. Anak-anak mereka ialah MAZNAH(tinggal di Batu 5, Kuala Lipis), MAT TAHAR atau SALIM (tinggal di Jengka 11), BAHARUDDIN (Bekas tentera dan tinggal di Kampung Mat Kilau, Jerantut), JUNAIDAH (berkahwin dengan MAT JAYA bin ABDUL GHANI dan telah meninggal dunia), REDUAN (tinggal di Balok, Kuantan) dan MALEK ZABANIAH (bekerja Tenaga Nasional dan tinggal di Kelantan). RAHMAH tinggal di Cherok Paloh dan anak-anak mereka HUSSAIN, SIDEK, SELAMAH. Hussain tinggal di Air Hitam, dekat Sungai Belat, Kuantan dan menjadi bomoh patah. KELSOM berkahwin dengan orang Beserah dan mendapat seorang anak bernama ABDULLAH. Abdullah ini hidup membujang dan tinggal di masjid serta meninggal di masjid itu. Kami hanya baharu mengetahui hal ini pada hari kematiannya. Saya sendiri pernah bertemu Abdullah itu semasa kecil. MAT TAHAR anak Tuk Ngah dengan Tuk Salleh yang bongsu meninggal kerana mati lemas di Sungai Pahang.

ZAINAL (anak Tuk NGAH dan Tokki DOLAH yang ketiga) meninggal dunia semasa kecil.

CHIK (Mak Chik) (anak Tuk NGAH dan Tokki DOLAH yang keempat) berkahwin dengan ISMAIL bin MERAH dan tinggal di Ganchong Tengah. Anak-anak mereka ialah MOHD. NOH, ABDUL RANI, dan MINAH. Mohd Noh berkahwin dan tinggal di Pulau Rumput, Pekan dan salah seorang anak lelakinya AHMAD pernah menjadi johan musabaqah al-Quran angkatan tentera; Abdul Rani berkahwin dengan RAZMAH binti BAKAR orang Tanjung Batu dan mendapat anak lelaki semuanya iaitu MAT JAYA, BULAT dan DI. Mat Jaya berkahwin dengan JUNAIDAH binti MAT TAHIR dan selepas kematian Junaidah dia berkahwin sekali lagi dengan Cikgu ZALEHA binti OTHMAN; AMINAH berkahwin dengan SAMUD bin AHAD dan menjadi peneroka di LKTP Bukit Tajau. Anak-anak mereka ialah ZUBIR (seorang guru), NORDIN (seorang guru) dan SALMIAH. Mereka semua tinggal di Felda Bukit Tajau dan di Maran.

TEMAH (anak Tuk NGAH dan Tokki DOLAH yang kelima), yang kami panggil Makteh itu berkahwin dengan MUSA bin BARU (Pakteh MUSA) yang tinggal di Cherok Paloh. Anak-anak Mak Teh Temah ialah MOHD. ALI dan RAFEAH. Abang MOHD. ALI (seorang guru) yang berkahwin dengan JURIAH binti HAJI HASSANUDDIN tinggal di Pekan dan anak-anak mereka ialah NORLIAN, KAMARUDDIN, NORA, NORLIZA dan seorang anak lelaki yang bongsu bernama ... Abang RAFEAH pula berkahwin dengan orang Kuala Pahang bernama IBRAHIM yang bekerja ke laut dan kemudiannya memandu bot tunda membawa bijih besi Jepun dari Chini/Batu Balik ke kapal Jepun yang berlabuh di laut Kuala Pahang. Setelah perusahaan di Chini/Batu Balik itu tutup, mereka berpindah ke Muar membuat kerja yang sama. Pernah sekali semasa perkahwinan KHAIRUL FAIZI di Muar saya mencari Abang Peah di kawasan rumah murah sebagaimana alamat yang diberikannya dahulu dengan bantuan HARON MUSA, tapi tak berjaya. Rupa-rupanya, mengikut Tik, masa itu emaknya sudah meninggal dunia. Anak-anak Abang Peah ialah AINON (kahwin dengan Abdul Rahman dan tinggal di Rancangan Rumah Murah Kuala Pahang); ZALEHA (Tik) berkahwin dengan orang Johor di Bakar Johor Bahru dan YUSOF pada zaman kecilnya tinggal bersama Makteh dan disekolahkan hingga sekolah menengah di SM Ahmad Pekan oleh orang tua itu. Beliau yang berkelulusan arkitek daripada UTM tetapi khabarnya berdakwah sakan dan bekerja sendiri di Johor. Semasa bersekolah dan tinggal di asrama di Pekan, Yusof termasuk kumpulan pelajar pintar yang daif, dan pernah dibantu oleh Ustaz HASSAN bin ISMAIL, warden asrama sekolah tersebut dari segi kewangan dan kemudahan lain. Semasa saya bertukar menjadi Pengetua SM Ahmad, Yusof telah habis pengajiannya di situ dan semasa cutinya dari UTM beliau balik dan menemui saya dan sempat saya bawa ke Ganchong menemui nenek-nenek saudaranya (Emak dan Chu Jeriah). Makteh pada masa itu di rumah Abang ALI bin MUSA kerana beliau diserang penyakit tidak nampak, tidak ingat dan tidak boleh bercakap sedangkah tubuh badannya segar bugar. Keadaan begini kekal sehingga beliau meninggal dunia kemudiannya dan dikebumikan di Permatang Berangan, Cherok Paloh.

JAMILAH (Mak Itam Jamilah) (anak Tuk NGAH dan Tokki DOLAH yang keenam) tinggal di Cheruk Paloh dan berkahwin dengan MAHMUD. Anak mereka ialah AZIZAH yang berkahwin dengan ABDUL RAHMAN. Anak-anak mereka ialah MAT DERIS, SALIM, MAT, NE, NOR, HALIMAH dan SAFIAH.

Emak - (Hajah Tijah binti Dolah)


JAH (anak Tuk NGAH dan Tokki DOLAH yang ketujuh) emak saya, berkahwin dengan ISA bin SUBOH dan tinggal di Kampung Ganchong. Anak-anak mereka ialah OTHMAN (berkahwin dengan RAMLAH binti HITAM sebagaimana yang dicatatkan di atas itu tadi) yang tinggal di Taman Guru, Kuantan dan anak-anak mereka ialah BAHARUDDIN, BAHAZELAN, SHAHRULBARIAH, SAIDATULHANA, BAHAZENAN dan NURULASYIKIN; YUSOF (meninggal dunia semasa kecil); dan YAAKUB (berkahwin dengan NURZIAH SAID) yang tinggal di Taman Guru Kuantan dan anak-anak mereka ialah KHAIRUL FAIZI, MUHAMMAD HAFIZ, FAZIANA AZAH dan FARAH AFIZAN. Kisah lebih lengkap tentang hal ini boleh dibaca dalam fail SEJARAH KELUARGA SEBELAH BAPA dalam bolg ini.

JERIAH (Chu Jeriah) (anak Tuk NGAH dan Tokki DOLAH yang kedelapan) berkahwin dengan TAIB bin ABDULLAH dan tinggal di Ganchong Tengah. Anak-anak mereka ialah ZALEHA (yang berkahwin dengan MANAF atau ABDUL SABAR, orang Salong, dan setelah kematian MANAF, Zaleha berkahwin dengan NOH, orang Ganchong Tengah), MOHD. KHALID (berkahwin dengan HASNAH binti AHMAD, beliau pernah memasuki angkatan tentera iaitu Rejimen Askar Melayu Diraja kemudian diserapkan ke Rejimen Gerak Khas yang mendapat latihan di Indonesia, JAMIAH (berkahwin dengan MUSAWIL bin ABDUL JALIL yang bekerja sebagai Pemandu Pejabat Kesihatan Chini); dan SAADUN berkahwin dengan anak orang Kedah yang tinggal di Ganchong.

* * *

TUK DE (anak Tuk Ganchong dan Tuk Puasa yang ketiga) pula berkahwin dua kali. Dengan suami pertamanya HAMID mereka mendapat anak yang bernama JUSOH (Ayah Long Keteng). Anak-anak Ayah Long Keteng ialah GAYAH dan ABDULLAH. Dolah berkahwin dengan NORMA, anak IBRAHIM bin CHIK (Ayahchik Ibrahim). Mereka kemudian bercerai dan NORMA berkahwin dengan AHMAD bin TAHAR (Pakcik LABOH) dan Abdullah kahwin dengan orang lain. Dengan suaminya yang kedua yang bernama MAHMUD, Tuk De mendapat dua orang anak iaitu ROBIAH (Makoda Yang yang dikenali juga sebagai Yang Pindah dan Yang Cantik) dan TALIB. ROBIAH berkahwin dengan AWANG KECHIK mendapat seorang anak iaitu NORMAH (tinggal di Kampung New Zealand dan berkahwin dengan ABDUL MALEK bin ISMAIL, orang Tanjung Batu). Suami kedua Makoda Yang ialah IBRAHIM, adik kepada Tok Dalam Haji Abu Bakar dan mendapat seorang anak perempuan bernama AZAM. Ibrahim ini ahli Pasukan Polo Diraja dan meninggal dunia semasa bermain polo bersama-sama Sultan Abu Bakar di Padang Polo Pekan. Lama selepas itu Makoda Yang berkahwin pula dengan orang Tanjung Medang bernama ABU BAKAR. TALIB yang berkahwin dengan Anak Tok Bomoh Mat Deris itu menjadi Penghulu dan tidak memperolehi anak. Semua mereka tinggal di Tanjung Rengas, Pulau Rusa.

TUK BAKAR (anak Tuk Ganchong dan Tuk Puasa yang keempat) berkahwin dengan ESAH dan mendapat lima orang anak, iaitu SULONG (Awang Long Longgok) yang berkahwin dengan YANG BIRU yang telah dinyatakan sebelum ini; CHIK berkahwin dengan ALI (Ali Sembilan, yang dikatakan pandai berjerogan - satu kaedah melagukan cerita rakyat dengan iringan tepukan bebana, iaitu cerita yang berjudul JEROGAN atau DAYANG KEKNON serta sedap suaranya berdikir bebana) dan mendapat seorang anak bernama KALIMAH; ASIAH berkahwin dengan MAJID yang tinggal di Benta, Langgar; WOK berkahwin dengan MAT (Mat Engkol yang tinggal di Tanjung Rengas, Pulau Rusa); dan MUDA (Ayah Uda Muda) yang tinggal di tempat yang sama. Ayah Uda Muda ini berkahwin beberapa kali, pertama dengan RAHMAH (anak Ayah Chik Gonjeng) mendapat seorang anak bernama ABDUL MALIK yang tinggal di Felda Bukit Tajau; kedua dengan ZAINAB dan mendapat anak yang bernama MUHAMMAD; ketiga dengan JAMILAH binti KASSIM, orang Pulau Ganchong yang juga dipanggil CHEPAK mendapat seorang anak bernama HAMDAN dan terakhir dengan DIAH mendapat dua orang anak TAN dan TINA yang masih tinggal di Tanjung Rengas. Semua isteri Ayah Uda Muda berpisah secara bercerai hidup, kecuali DIAH yang meninggal baru-baru ini.

TUK KOMAH (anak Tuk Ganchong dan Tuk Puasa yang kelima) pula berkahwin dengan MAMAT dan anak-anak mereka NGAH dan MAJID. Ngah tinggal di Kampung Sawah, Lamir dan berkahwin dengan SELAMAH. Anak-anak mereka ialah MUHAMMAD (Tuk Penghulu) yang berkahwin dengan NAWAL MAIMON binti ABDUL WAHID; PUTIH (nama sebenarnya ROSNI) yang berkelulusan dalam bidang Sains Sosial daripada sebuah IPT di Indonesia yang kini bekerja dengan Dato' Seri Najib; ... MAJID berkahwin dengan ASIAH dan anak mereka ialah MD. DERIS yang bertugas sebagai pegawai hutan. Adik beradik MAMAT yang lain ialah MUSA dan IBRAHIM. MUSA berkahwin dengan PIT (anak HALIMAH) dan mendapat anak MAT SIN (Tinggal di Jengka), MAT JUSOH (Tinggal di Kampung New Zealand) dan seorang lagi yang bernama YUSOF. IBRAHIM pula berkahwin dengan SARIFAH dan anak-anak mereka MUDA, ABDUL LATIF, HAWA dan ISAMAIL. MUDA (Ayahuda Muda) seorang guru berkahwin dengan KHATIJAH binti ABDUL GHANI – adik Cikgu ABU KASSIM) dan salah seorang anak mereka yang bernama TERMIZI seorang yang bertugas sebagai Keptan kapal terbang Royal Brunei yang meninggal kerana terhempas di Sabah. Apabila jenazah Termizi sampai di rumah bapa mertuanya di Pahang Tua, salah seorang bapa saudaranya meminta juga pihak tentera supaya membuka keranda yang disediakan. Akhirnya mereka membuka dan jenazah Termizi dipindahkan ke dalam keranda yang disediakan oleh pihak orang kampung. Betullah mengikut pihak syarikat penerbangan bahawa jenazah Allahyarham itu tidak banyak cedera sebagaimana biasanya orang yang jatuh daripada kapal terbang. Anak-anak Ayahuda MUDA yang lain ialah ANNUAR, HATTA ... dan seorang perempuan ... ABDUL LATIF seorang guru dan kini tinggal di Pekan. HAWA berkahwin dengan HASSAN orang Benta dan tinggal di Benta itulah. ISMAIL seorang pegawai pejabat hutan.

1 comment:

AMARUSZATI NOOR RAHIM said...

salam, cikgu. wah! senyap-senyap ada blog. seronok baca kisah dulu-dulu. ini kalau dihimpunkan betul2 jadi biografi. teruskan.