Thursday, March 6, 2008

Manisnya Zaman Remaja

Meninggalkan SM Ganchong

Maaf, saya menggunakan kata 'manis' dalam judul blog ini bukan semata-mata untuk menggambarkan peristiwa yang seronok dan menyenangkan, tetapi lebih kepada perkara yang mengesankan di hati, sesuatu yang seronok untuk diingat walaupun kesannya tidak 'semanis madu'.

Peristiwa saya jatuh dari pokok kelapa (Tinggal Kenangan III) berlaku semasa saya dalam Darjah Lima, iaitu semasa cuti ahkir tahun sebelum memasuki Darjah Enam. Abang Othman telah bersekolah di Kuantan, tinggal di rumah sepupu kami Hussain bin Haji Aris. Tidak lama selepas itu Encik ditimpa kemalangan kerana dihempap dahan getah ketika dia menutuh getah yang menghala ke pokok kabung yang dia sedang menyadap niranya. Kemalangan itu tidaklah serius sangat, tetapi saya tahu Encik memang seorang yang tahan bersakit. Suatu ketika dahulu beliau pernah dihempap durian di kepalanya dan dia tidak kelihatan sakit benar. Beberapa minggu kemudian ketika Emak mencukur rambut Encik, emak terkejur kerana duri durian yang telah kering masih terlekat pada kulit dalam rambut Encik.

Semasa saya dalam Darjah Enam Encik berbincang dengan emak dan Abang Bakar tentang cadangannya hendak menyekolahkan saya di Sekolah Arab Ketapang. Encik memang mengenali beberapa orang mualim di situ, termasuklah Mualim Abdul Wahid, Ustaz Abdul Kadir dan Mualim Hassan yang menjawat jawatan Mudir di situ. Maalim Wahid dan Ustaz Kadir memang kenalan baik Abang Bakar kerana Abang pernah belajar di sekolah Arab yang sama dahulu.

Antara persediaan memasuki sekolah Arab Ketapang pada masa itu, selain mendapatkan kebenaran pihak Mudir, mestilah menempah tapak untuk pondok kediaman dan masuk ke hutan meramu bahan-bahan untuk pondok seperti kayu bulat, kulit kayu atau pelupuh untuk dibuat dinding. Atap daun nipah memang ada di Pekan kerana orang kampung pun membeli atap nipah dari Pekan. Penjual atap di Pekan dikenali dengan nama Pak Teh Manah. Abang Bakar berjanji dengan Abangteh Min (Mat Yamin bin Mahmud – sepupu sebelah ayah) dan beberapa orang kawan mereka untuk meramu sama ada di Darat Silih atau kawasan Sungai Chawi yang memang banyak pokok yang diperlukan untuk kegunaan membuat pondok.

Belajar di Sekolah Arab di Pekan bermakna saya kena tinggal di pondok. Tinggal di Pondok bermakna makan minum dibuat sendiri. Budak-budak Ganchong ada yang memondok di Ketapang tetapi kebanyakannya di Kampung Mengkasar. Dari Kampung Mengkasar ke Ketapang jauh juga kena berjalan – kira-kira dua batu lebih, tetapi perjalanannya melalui bandar Pekan, jadinya tidaklah terasa sangat (barangkali).

Saya pun tidak berapa mengenali budak-budak Ganchong yang belajar di sekolah Arab. Keadaan di Pekan pun saya tidak tahu sangat, yang biasanya ialah di bandar Pekan sahaja. Alasan itu, dan alasan-alasan lain, mungkin menyebabkan hati saya berat untuk belajar di Sekolah Arab Ketapang.

Saya akhirnya melakukan slow-talk dengan Emak. Saya memang cuba mengelakkan daripada melanggar cadangan Emak. Kalau dia tidab bersetuju mungkin saya akan mengikut sahaja kehendaknya. Sebaliknya, Emak memang tidak pernah memaksa, dan selepas beliau berbincang dengan Encik, Encik juga tidak memaksa. Ketika Abang Bakar datang beberapa hari kemudian mereka membatalkan untuk meramu kayu pondok yang mereka putuskan itu.

Semasa Darjah Enam saya pergi ke Kuantan buat pertama kalinya. Pada masa itu Abang Othman memang telah berada di Kuantan. Emak membawa barang-barang makanan, termasuklah beras, untuk diberi kepada Abangteh Hussain. Mereka tinggal di No. 8, Tanjung Api, Kuantan, iaitu sebuah kuartes kakitangan kerajaan. Rumah itu adalah rumah bunglo dan agak terpisah daripada rumah orang lain. Di seberang jalan ialah berek kakitangan Pejabat Kesihatan. Jauh di sebelah kiri sebuah banglo lebih besar yang didiami oleh seorang Melayu Penolong Pegawai Daerah Kuantan.

Pertama kali ke Kuantan itu bermakna saya mengalami pertama kali menaiki bas. Kami menaiki bas Bee Huat dari Pekan Seberang, melalui Tanah Putih dan berhenti di Lamir, akhirnya menyeberangi Sungai Kuantan dengan feri sebelum sampai ke Kuantan. Sebenarnya sebaik-baik sahaja bas menaiki tebing sebelah Kuantan, saya terlihat sebuah patung dalam kuil Hindu di situ, seorang lelaki yang bermuka garang mengangkat sebilah parang yang berkilat. Saya berasa sedikit gentar melihat fenomena menakutkan itu.

Dalam perjalanan tadi saya memang berasa pening kepala dan loya seperti hendak muntah. Emak kata saya mabuk naik bas. Betullah! Sebaik-baik sahaja kaki saya mencecah tanah, saya terus termuntah.

Saya tidak ingat lagi bagaimana caranya kami bertiga sampai ke Tanjong Api pada hari itu. Mungkin berjalan kaki, atau mungkin juga kami menaiki beca roda tiga yang kami panggil teksi itu.

Semasa di rumahnya inilah Abangteh Hussain memberitahu Encik dan Emak cadangan beliau supaya saya bersekolah di Kuantan dan tinggal di rumahnya. Encik dan Emak berasa berat juga kerana Abang Othman telah tinggal di situ, ini ditambah pula dengan saya seorang lagi. Abangteh Hussain memberitahu mereka, fasal belanja tak usahkan digaduhkan sangat, ada barang-barang makan seperti beras-ketas dan sayur-mayur kalau ada dan nak bawa, bawalah, tak ada apa nak buat, makanlah apa yang ada di rumahnya.

Balik ke kampung saya masih memikirkan soal bersekolah di Kuantan itu. Encik dan Emak barangkali lebih daripada sayalah banyak perkara yang difikirkannya. Persoalan yang paling besar bagi kami ialah belanja. Hasil getah dari kebun yang di sekeliling rumah kami tiga atau empat keping sahaja sehari. Yang menorehnya, Emak. Setelah siap, Encik menangkat susunya di dalam baldi. Sementara itu Emak bekerja di dapur. Siap Emak memasak, Encik siap juga mengangkat susu getah dan Emak turun tolong menakung. Mesin getah memang dekat dengan rumah kami, dan ketika menakung dan memesin getah suasana menjadi lebih meriah kerana ramai orang mula datang: Pak Busu Daud dengan isterinya Abang Asiah, Sulong Kechik, Deraman Belontok dengan isterinya Temah, Mahat dengan isterinya Teh, Pakngah Kawi dengan isterinya Kiah, Ngah Bidek dengan isterinya Yang, dan Hamzah Togok. Halaman rumah kami menjadi semacam pesta kecil sementara menanti getah di dalam takungan beku uintuk dimesin, mula-mula tiga atau empat kali dengan mesin licin dan diakhiri dengan mesin bunga. Dan pesta ini selesai sebaik-baik semua getah siap dimesin untuk menjadi getah keping. Semuanya balik ke rumah masing-masing, mandi, sembahyang zohor, berehat sebentar untuk menunggu membuat kerja-kerja lain seperti memerun tanah cerang, menengok padi di sawah, mengambil air nira kabung, menanam jagung di atas pulau di tengah-tengah Sungai Pahang.

Selepas asar. para wanita biasanya bermuafakat lima enam orang pergi mengail potak, haruan, kepar, tebakang, keli, limbat dan pepuyu di sawah yang anak padinya mula mengeluarkan empat lima helai daun muda. Mereka jarang pergi sendirian kerana kawasan paya Permatang Silih kerap terserempak dengan Pak Belang, terutama di kawasan tanah cerang. Meskipun raja rimba itu tidak pernah mempengapakan penduduk kampung, malah tidak pernah masuk kampung, tapi ia tetapi ditakuti dan perlu dihindari sedapat mungkin.

Kumpulan wanita yang bersepakat pergi mengail itu biasanya menetapkan tempat mereka harus berkumpul. Disebabkan rumah Yang Bidek merupakan rumah terakhir sebelum meredah hutan dan belukar untuk sampai ke paya, di situlah mereka berkumpul. Setiap orang membawa joran kail sama ada daripada pelepah rembia, pelepah rengkam, buluh cina atau dahan leban. Tali kail diperbuat daripada benang nombor delapan atau kulit pokok terap yang dipinta sering. Umpan kail biasanya cacing tanah yang digali di belakang rumah dan diisi di dalam tempurung kelapa dengan tanah penuh di dalamnya. Untuk mengelakkan kepala daripada dipanah cahaya matahari petang mereka mengikat dan melipat kain batik atau kain pelikat di atas kepala dengan ikatan yang khas, menjadi seolah-olah topi yang hujungnya terjuntai menutup bahagian tengkuk. Ada yang membawa bakul tangkin untuk tempat menyimpan tangkapan sekiranya ada rezeki nanti. Yang tidak membawa bakul tangkin boleh menggunakan batang bemban atau ranting senduduk dijadikan alat mencucuk insang ikan setelah terkena kail. Hampir semuanya membawa sebilah parang laka yang boleh digunakan untuk pelbagai keperluan: memotong dahan kayu, menebas rumput benta, menyiang ikan, malah boleh juga digunakan sebagai senjata sekiranya terserempak dengan ular atau lipan tanah. Ada juga yang membawa kopi o di dalam botol berwarna hijau tua atau coklat, iaitu botol bekas cuka getah atau kicap yang ditutup dengan sabut kelapa, untuk diminum bersama-sama semasa mengail nanti.

Kalau musim padi mula mengeluarkan buah, kanak-kanak lelaki mula tidak lekat di rumah. Mereka membuat serungkup dijadikan perangkap untuk menangkap burung wak-wak. Pada musim padi mula membesar inilah burung ini banyak di kawasan sawah, yang kadang-kadang turut sama burung pucung, sintar, puyuh malah bangau dan belibis. Burung di atas pokok pula ialah berkek, bakok dan punai. Burung belibis, bangau, bakuk dan punai itu bukan kerja budak-budak menangkapnya. Walau bagaimanapun menangkap burung wak-waklah yang paling mudah. Abang Othman pandai membuat serungkup. Umpannya tidak susah, ambil sahaja setangkai padi dan gantungkan pada tali pesawat pembingkas serungkup: praap! Rasa engkau! Kami kurang suka kalau serungkup kena burung pucung, terutama pucung merah. Burung ini tidak berdaging: kaki dengan leher sahaja yang panjang. Abang Bakar pernah memberitahu, pada zaman dahulu, ketika zaman kemarau dan ketiadaan makanan, burung-burung berdoa kepada Tuhan supaya diberikan rezeki. Ada yang meminta makan dua kali sehari, tiga kali sehari, lima kali sehari – mengikut hajat masing-masing. Kononnya, si pucung telah tersalah doa: dia memohon untuk mendapat rezeki lima kali sehari tetapi susunan ayatnya tidak kemas, malah terbalik, kerana katanya dia mohon mendapat rezeki lima hari sekali. Itulah konon nasib pucung yang hingga ke anak cucunya kurus kering melidi mencari rezeki. Cerita ini mungkin tidak berapa boleh dipercayai, tetapi pengajaran daripadanya tetap ada; sekurang-kurang untuk bercakap atau menulis, susunan kata-kata mestilah kemas dan betul seperti kaedah nahu!

Jikalah sekiranya saya jadi pindah ke Kuantan, suasana yang selama ini menyebati dalam diri dan kehidupan saya, terpaksalah ditinggalkan. Mungkin ditinggalkan buat selama-lamanya, siapa tahu?

* * *

Di sekolah sendiri banyak perkara yang berubah. Cikgu Othman Ismail telah lama bertukar ke Kuantan. Tempatnya diganti oleh Cikgu Abu Bakar Shariff. Pihak sekolah merasakan perlu dibuat sekolah tambahan bagi menampung pertambahan murid; tetapi pada zaman itu pembinaan bangunan sekolah tidaklah sesenang yang berlaku pada zaman itu. Akhirnya orang-orang kampung mengumpul wang serba sedikit dan meramu perkakas rumah ke hutan. Mereka bersetuju membina bangunan baru di bahagian sebelah darat sekolah, bersebelahan padang bola. Bangunan itu tidak berapa jauh dari tempat yang dinamakan Alur Tuk Janggut. Kawasan itu dikatakan sebagai satu kawasan yang keras. Ada penunggunya. Pak Zek, budayawan Pahang yang terkenal itu pernah memberitahu saya di Alur Tuk Janggut itu ada barang-barang lama seperti pinggan mangkuk yang tertanam. ”Kalau awak tak percaya, pergilah gali,” kata beliau mencabar saya.

Saya bukannya tidak percaya percakapan Pak Zek itu, tetapi sampai sekarang saya tidak berani menyambut cabarannya. Manalah terdaya dengan kudrat dan iradat saya seorang! Semasa orang membuat jalan raya berhampiran kawasan itu dahulu tidak pula terdengar mereka menemui sesuatu yang pelik di situ. Mungkin tidak cukup dalam tanah yang dicengkau oleh jengkaut JKR, atau harta karun itu terletak di tempat lain, beberapa inci sahaja daripada jalan raya itu. Wallahu a’lam.

Keistimewaan Banjir

Sebagaimana lumrah, hujung tahun tibalah musim bah. Bah tahun itu tidaklah besar sangat. Saya melihat air Sungai Pahang telah memenuh, tetapi masih belum melimpah ke tebing. Di bahagian hujung tanah kami yang di tepi sungai ada kawasan rendah. Saya dengan kawan-kawan mula merancang sesuatu bagi membantu Sungai Pahang supaya cepat menjadi bah. Kami mencari cangkul dan mencangkul tanah di kawasan lekuk itu dan menyambungkannya ke sungai. Apatah lagi, air sungai itu pun teruslah memasuki kawasan itu dan sedikit demi sedikit meresap ke kawasan tebing yang lain. Telah sahlah bah telah berlaku di kampung kami dan kamilah yang memulakannya!

Pada malam itu air terus naik, bukannya disebabkan usaha kami tadi, tetapi memang Sungai Pahang telah penuh. Keesokan paginya kawasan halaman rumah kami telah digenangi air. Air banjir.

Petang itu Encik mengajak saya pergi menyawar di kawasan belakang rumah kami. Air mula deras, datangnya daripada alur terus menuju ke bahagian hilir rumah kami, melalui celah-celah pohon getah, kabung, tukas, pisang, durian. Encik memotong anak-anak kayu dan mencacakkan ke tanah. Kayu itu tergoyang-goyang digegar arus air yang semakin deras. Kemudian dia memotong pelepah kabung, dibaringkannya di atas kayu yang tercacak tadi, dan kini menjadi seolah-olah kubu daripada daun dan batang kayu. Itulah yang kami namakan sawar tadi. Panjangnya sawar yang dibuat oleh Encik itu kira-kira sepuluh depa, berbantuk seperti huruf V. Encik kata, ini sawar siku keluang namanya. Di bahagian tengah, iaitu bahagian kaki huruf V itu diletakkan sebuah lukah, mukanya menghadap berlawanan dengan arah air mengalir. Kemudian Encik memancas-mancas pokok kecil di bahagian atas sawar dan daun serta ranting pokok itu terus hanyut dan lekat pada sawar kami yang kini menjadi semakin rapat.

Lukah yang dipasang pada sawar itu tadi diberinya pancang dan diikat teguh. Kalau tidak pastilah lukah itu hanyut dibawa arus yang semakin kuat. Disebabkan lukah kami tidak tenggelam sepenuhnya, Encik menutup bahagian lukah yang kelihatan itu dengan daun-daun kayu. Saya merasa suatu kenikmatan mendengar deruan bunyi air deras yang tersekat oleh sawar kami tadi. Saya cuba bertanya Encik, mengapa muka lukah itu tidak dihalakan ke arah datangnya arus, tentu lebih senang ikan masuk. Beliau memberitahu saya, ikan bukannya datang mengikut arus, tetapi melawan arus. Kalau muka lukah dipasang ke arah arus, yang masuk bukannya ikan, tetapi daun-daun dan reba kayu yang hanyut dari hulu. Oh, patutlah! Ada pepatah berbunyi:

lukah mengena
kerana ikan menyongsong arus.


dan,

kalau ikan tidak menyongsong arus
takkan masuk ke dalam lukah.

Keesokan harinya, pagi-pagi lagi saya mengikut Encik pergi melihat lukah kami. Air banjir nampaknya semakin naik dan lukah kami tidak kelihatan lagi. Sawar yang dibina semalam masih utuh. Apabila Encik mengangkat lukah, alangkah gembiranya kami dua beranak kerana tidak kurang daripada dua puluh ekor ikan menggelepas di dalamnya. Kecuali dua ekor anak baung dan seekor anak sengiring, semua yang lain ialah ikan pahang. (Kami panggil ikan yang terdapat di Sungai Pahang seperti terbul, loma, kerai, lampam, kepiat, batulu, jelawat, temperas, seluang, tengalan sebagai ikan pahang). Ikan itu terus dimasukkan ke dalam perahu dan ditutup dengan daun kabung untuk mengelakkannya daripada menggeletek dan terlepas semula ke air.

”Petang karang kita angkat sekali lagi lukah kita,” kata Encik. Setelah memeriksa kalau-kalau ada bahagian sawar kami yang berlubang, kami balik ke rumah yang tidak berapa jauh dari situ. Emak terus menyiang ikan. Sisik dan kotoran itu dibuangnya ke bawah rumah dan saya ternampak banyak anak ikan yang memakan bahan buangan itu. Pelik juga: ikan makan ikan. Mungkin mereka tidak menyedari yang dimakannya itu isu perut kawan-kawannya sendiri. Selepas itu, saya merasakan petang semakin lambat sampainya. Saya tak sabar lagi hendak pergi mengangkat lukah buat kali keduanya.

Semasa bah, hawa pada waktu malam sangat sejuk. Kesejukan itu bertambah-tambah sekiranya angin bertiup kencang yang disekalikan dengan hujan monsun timur laut. Meskipun banjir, orang-orang muda di kampung ini masih meneruskan berlatih dikir bebana di rumah Ayahuda Jaafar yang jaraknya lebih kurang lima rantai dari rumah kami. Walaupun sayup, tapi saya masih mengenali suara Mat Sood, Azit, Andak Omar, Pak Tunggal Ming dan Paklong Awang Masam. Mereka adalah tokoh dikir bebana generasi muda kampung kami. Generasi tua seperti Ayahuda Jaafar, Ayahngah Mat Jelatat, Ayahngah Mamat Bekas Mukim, Ayahuda Nan, Pakoda Jalil dan Ayahbusu Sentol cuma mengajar anak-anak muda kampung sekali-sekala. Mereka tidak terdaya lagi berjaga malam.

Kampung kami memang antara kampung yang terkenal dengan pasukan dikir bebana. Kepandaian berdikir ini sebenarnya turun-temurun dari genarasi yang lebih awal. Ibu dan bapa Ayahuda Jaafar merupakan pendikir yang disegani sehingga dijemput mempersembahkan dikirnya di istana Sultan di Pekan.

Suara mendayu-dayu menarik lagu Habibun bercampur dengan decipan air bah di bawah rumah yang melanggar tiang-tiang rumah, buluh tiang sangkak ayam yang di atasnya ayam betina berwarna hitam berbintik-bintik sedang mengeram telur. Dua tiga hari lagi menetaslah telur itu, kata Emak. Encik telah pun menyediakan sebuah rakit batang pisang yang dialas dengan dua keping papan untuk dijadikan tempat meletak anak-anak ayam sekiranya menetas semasa banjir ini.

Sepanjang musim banjir tidak pernah ada sebarang bantuan daripada sesiapa, baik kerajaan, baik sesiapa sahaja. Kami orang-orang kampung memang pandai sendiri menyelesaikan masalah sendiri. Tidak ada orang menyuruh berpindah atau menyuruh supaya jangan berpindah. Tidaklah pernah berlaku kelaparan apatah lagi kebuluran apabila seluruh kampung dilanda banjir. Tidak seperti sekarang, lambat banjir sahaja, berebut-rebutlah orang mengisi borang mendapatkan bantuan. Ramai orang komplen kerajaan tidak memberi ganti rugi kepada mangsa banjir. Barangkali ada di kalangan mereka yang memikirkan kerajaanlah yang mencurah air berjuta-juta tan di hulu sungai, yang menyebabkan banjir berlaku! Ada yang mengambil kesempatan: seorang pegawai di taman perumahan saya memberi bantuan kepada anaknya pada hal rumahnya tidak terlibat dengan banjir, cuma jalan besar menghala ke rumahnya sahaja yang berair, itu pun tidak sampai ke takat keting. Tanpa malu-malu dia yang menguruskan pemberian bantuan kepada murid-murid memasukkan nama dua orang anaknya sebagai mangsa banjir dengan mengatakan bantuan itu memang hak anaknya, padahal bapa mertua dan pegawai itu suami isteri bukanlah calang-calang kaya: kapal di laut, gedung di darat, bak kata Haji Bakhil dalam filem Labu Labi arahan Tan Sri P. Ramlee itu. Tidak mengapalah, ini semua rahmat negara merdeka.

Banjir yang melanda kampung kami pada tahun itu tidaklah berapa besar, dan tempoh banjir pun kurang daripada seminggu. Apabila ada tanda banjir akan surut Ayahuda Jaafar mengajak anak murid dikirnya melakukan satu upacara, iaitu Upacara Menghantar Bah Surut. Upacara ini kerap dilakukan sejak dari zaman dahulu lagi. Mereka menaiki beberapa buah perahu, sambil berkayuh sambil berdikir, berhanyut perlahan-lahan mengikuti air menghilir. Perkara ini dilakukan dengan maksud menghantar air dengan harapan jangan lagi berlaku banjir pada tahun itu, atau pada masa hadapan. Terdapat suasana sedih, syukur dan syahdu di atas rahmat dan cubaan Allah SWT kepada kami hambanya, semasa majlis ini dijalankan.

Tahun itulah tahun terakhir saya menikmati suasana banjir dalam erti kata sebenarnya. Tahun berikutnya saya bersekolah di Kuantan, yang kadang-kadang semasa banjir saya tidak berada di kampung. Selepas belajar dan mengajar di Kuantan saya berpindah pula ke Tanjung Malim, kemudian Padang Tengku. Beberapa tahun selepas itu saya kembali mengajar di kampung tetapi masa itu tidak ada banjir berlaku. Kemudian mengajar di Pekan dan bertugas sebagai Jawatankuasa Banjir. Semasa di Universiti Malaya banjir besar berlaku di Pahang, tetapi saya tidak dapat balik. Setelah tamat dari UM saya mengajar di Jerantut; semasa banjir saya bertugas sebagai Jawatankuasa Banjir Daerah. Semasa di Raub tidak berlaku sebarang banjir. Apabila berpindah semula ke Kuantan umur pun meningkat, sekiranya kembali ke kampung musim banjir, nikmat yang telah dialami dahulu mustahillah dapat saya rasai kembali.

Saya sentiasa menghargai masa lampau saya dengan penuh kesyukuran. Tak mengapalah masa depan!

* * *

Selepas banjir masyarakat Ganchong mula membina sekolah tambahan. Tiangnya kayu tembesu bulat. Dinding papan dan bahagian atasnya dipasang kisi-kisi hingga mencecah peran. Atapnya atap nipah yang dibeli dari Pekan. Bangunan itu boleh bermuat tiga buah kelas yang dipisahkan oleh pengadang yang dibuat daripada papan kayu lapis. Di bahagian tengah bangunan diberi menganjung hala ke padang sekolah sekadar boleh bermuat sebuah meja pingpong. Semasa pengajian dijalankan guru yang menunggu giliran mengajar atau selepas mengajar menggunakan meja itu sebagai meja guru. Ada empat atau lima buah kerusi bagi kegunaan guru diletak di sekeliling meja pingpong itu. Lantai seluruh bangunan baru itu dilepa dengan tanah liat berwarna coklat tua - warna tanah yang sebenarnya. Baunya sungguh wangi dan menyegarkan – bau tanah yang sebenarnya. Semakin lama tanah itu semakin kejat kerana kena pijak oleh murid-murid dan guru-guru.

Saya tidak lama belajar di bangunan baru ini, kerana kira-kira sebulan selepas itu saya menyambungkan pengajian ke Sekolah Melayu Laki-laki Kuantan, yang pada masa itu mengambil masa empat setengah jam perjalanan untuk ke sana.

3 comments:

david santos said...

Great posting, Yaakub!
Thanks and have a good day.

YAAKUB ISA said...

Thanks for visiting my Blog, David. You are so great!

Yaakub Isa

AMARUSZATI NOOR RAHIM said...

cikgu, saya tidak mengunjungi blog ini setiap hari tetapi setiap kali saya datang, saya akan membaca apa yang tertinggal. teruskan merakam zaman