Wednesday, March 19, 2008

Tanah Kelahiran

Kampung Kiambang

Ada semacam anggapan di kalangan orang Mukim Ganchong khasnya tentang orang-orang Kiambang. Walaupun tidak dilabelkan secara rasmi, tetapi ada yang mengatakan orang Kiambang lebih malas dibandingkan dengan orang di empat kampung lain di mukim itu. Tanggapan ini hampir menjadi satu konsep yang diinstitusikan, apabila terdapat peribahasa yang menyebut akal kémbang. Peribahasa ini mungkin ciptaan Tuan Haji Taib, seorang orang yang agak berada di Kampung Ganchong Tengah. Akal kémbang dapat difahami sebagai orang yang tidak begitu rajin ke paya, tidak banyak mengusahakan tanah, sukakan hiburan seperti bedikir bebana hingga hampir menjelang subuh, bersilat, main tuju lubang dan anak burung, kurang berusaha, memakai seluar kain guni gandum berwarna perang tanah. Semuanya ini, menurut mereka, merupakan world-view orang Kampung Kiambang.

Sebenarnya bukanlah sukar sangat menganalisis konsep ini yang sememangnya terjelma dalam kehidupan dan interaksi sosial penduduk Kampung Kiambang. Pada umumnya, lebih 90% penduduk kampung ini terdiri daripada sekelompok kekeluargaan yang puncak keluarganya ialah Iman Haji Ahmad bin Kiai Umar (lihat Blog berjudul Keluarga Sebelah Ayah). Perhatikan sahaja, anggota keluarga ini telah terbentuk dengan mengamalkan adunan ciri-ciri keislaman dan budaya tradisi rumpun Melayu seperti dikir bebana, bersilat, tukang rumah, imam dan wali hakim, mudim, bomoh, pawang, kemahiran besi dan menganyam bakul, tangkin dan tikar). Mereka juga lebih terbuka dalam aspek hubungan dengan masyarakat luar. Kumpulan dikir kampung telah dijemput mempersembahkan seni ini di istana raja, dan ini bukanlah sesuatu pencapaian yang mudah diperolehi. Salah seorang anggota keluarga ini pernah menabur jasa kepada sultan dalam menetuai penduduk kampung dalam Perang Kelang dengan jayanya.

Anak-anak Kampung Kiambang juga akhirnya lebih terdedah dalam sistem pendidikan moden. Bilangan anak-anak kampung ini yang menjadi guru – salah satu kerjaya yang terhormat sebelum perang, malah sampai ke saat ini – jauh lebih ramai bilangannya berbanding kampung lain.

Bakat seni yang disemai di dalam tubuh anak-anak kampung ini membolehkan mereka menjadi ahli seni di peringkat kampung dengan menubuhkan satu-satunya kumpulan pancaragam sejak 1950-an lagi dan kumpulan ini terus berkembang sehingga ke hari ini. Kegiatan ini seterusnya menyebabkan wujudkan organisasi belia seperti Persatuan Belia Fajar Menyinsing yang aktivitinya menjangkau kepada kegiatan ekonomi dan sosial.

Dalam bidang pendidikan, orang-orang kampung ini berjaya menubuhkan sebuah sekolah agama rakyat sejak 1950-an lagi, dan perkembangan institusi ini terus aktif hingga sekarang, dengan mendapat bangunan sekolah (bangunan batu). Kesedaran tentang pendidikan agama menyebabkan Cikgu Mohd. Said Haji Aris, seorang guru memberikan sebahagian tanah miliknya di satu kawasan yang sangat strategik untuk dijadikan tapak sekolah. Apabila sekolah ini terbakar pada 2007 lalu, anaknya Ahmad Khan Said (seorang Profesor Madya di UTM, berkelulusan Kejuruteraan Elektrik) telah mewakafkan bahagiaan tanahnya untuk projek pembesaran sekolah.

Dalam bidang politik, UMNO ditubuhkan di Kiambang, dan YTM Tunku Abdul Rahman pernah menjejakkan kakinya di kampung ini pada awal-awal penubuhan UMNO. Berbeza dengan orang-orang Tanjung Batu, Pulau Ganchong dan Ganchong Ulu yang rata-rata mendudukung PAS, orang Kiambang masih merupakan ahli UMNO yang sangat setia sehingga kini.

Selain Sekolah Menengah Agama (Arab) Darul Makmur, di Kiambang terdapat tiga buah surau. Tidak ada masjid di kampung ini kerana masjid Ganchong terletak di Ganchong Tengah; sementara sebuah lagi masjid di Tanjung Batu. Masjid Tanjung Batu itu mulanya hanya bertaraf surau sahaja. Pada 1962 kebanyakan orang Ganchong (melalui Jawatankuasa Masjid yang dipengerusikan oleh Penghulu Ganchong) bersetuju menerima bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk membina sebuah masjid batu menggantikan masjid lama. Selepas masjid baru itu tersergam di sisi bangunan masjid lama yang tidak dirobohkan, persoalan tentang pembangunannya tidak terhenti di situ. Sejak itu terdapat perpecahan masyarakat, ada sebilangan yang tidak mahu bersembahyang di masjid baru kerana bantuan kerajaan itu diakui sebagai duit hasil loteri, terutamanya orang Tanjung Batu. Persoalan halal-haram wang kerajaan ini nampak seolah-olah timbul ironi kerana kami pernah mendengar YTM Tunku Abdul Rahman Putra Alhaj sendiri pernah mengatakan beliau sanggup menanggung dosa fasal membuat masjid menggunakan peruntukan Jabatan Kebajikan Masyarakat dari sumber loteri ini. Ada seorang berdua dari Ganchong Ulu sanggup berjalan kaki (tidak kurang daripada 5 batu) setiap Jumaat ke Tanjung Batu untuk bersembahyang Jumaat. Antara penentang itu ialah Pak Tunggal Yahud (nama sebenarnya Daud bin Ali). Dari Kiambang hanya Ayahngah Mamat seorang sahaja. Setelah kedua-duanya meninggal, isu ini tidak dilanjutkan oleh generasi selepas mereka.

Bangunan sekolah Ganchong terletak di tengah-tengah sempadan antara Tanjung Batu dan Kiambang. Tidak pernah berlaku sebarang isu tentang sekolah ini kerana segala-galanya telah diputuskan oleh nenek moyang dahulu dan bolehlah dianggap sebagai sebuah perjanjian murni di kalangan kami.

Dalam politik kepartian, belum pernah orang Mukim Ganchong (baik dari kampung manapun) yang terlantik menjadi wakil rakyat. Memang ada Cikgu Zainuddin Jumaat (orang Kiambang) yang menjadi wakil rakyat UMNO, tetapi bukannya di kawasan ini. Beliau terpilih bagi kawasan Penur, Kuantan kerana beliau bermastautin di sana. Anak beliau, Dr. Nasharuddin juga menjadi ADUN tetapi kawasan Tanjung Lumpur, sebelum digugurkan daripada bertanding dalam PRUKe-12 2008 kerana kakinya dipotong akibat diabetes. Dato’ Abu Bakar Zainal, seorang yang mewarisi gelaran Tuk Muda, orang Ganchong Ulu; isteri beliau Dato’ Mahimon Harun pun pernah menjadi ADUN, tetapi mewakili Kawsaan Teluk Sisik, Kuantan. Suami Cikgu Norehan Haji Ahmad, (orang Ganchong Ulu) yang tinggal di Taman Guru, iaitu Cikgu Abdul Aziz Haji Long (orang Bangau, Temerloh) juga pernah terpilih menjadi ADUN setelah mengalahkan Cikgu Zainuddin bagi ADUN Penur di bawah tiket PAS, tetapi beliau bukan sahaja bukan orang Ganchong tetapi kawasan yang diwakilinya jauh dari kampung kami ini. Saya memerhatikan semasa Cikgu Zainuddin dan anaknya Dr. Nasharuddin menjadi ADUN ada beberapa orang anak Ganchong (khasnya orang Kiambang) yang diambil membantunya, seperti sebagai pemandu dan tugas-tugas lain. Malah beliau pernah meminta teman-teman dari Ganchong seperti Ustaz Abu Seman Hassan (orang Kiambang) dan saya sendiri membantunya berkempen bagi pihak beliau. Saya puji sikap mereka anak-beranak tentang perkara ini.

Ada dua buah pulau di tengah-tengah Sungai Pahang di kampung kami. Pulau pertama yang tidak berpenghuni itu dibahagi-bahagikan di kalangan penduduk untuk digunakan sebagai lahan pertanian jagung, kacang panjang, bayam merah, lada cepeli, timun, lada besar dan keledek setahun sekali. Tapak lahan yang telah tetapkan sentiasa dipatuhi. Tidak pernah mereka berebut tapak. Hanya, jika ada antara mereka yang tidak berhasrat mengerjakan tanahnya pada musim itu, dia akan membenarkan temannya yang lain mengerjakannya, tanpa sebarang bayaran berbentuk sewa. Penentuan kawasan itu pun berdasarkan muafakat sahaja, tidak pernah dihitam-putihkan. Dari dahulu sampai sekarang, begitulah. Sebagai sifatnya sebuah pulau yang setiap tahun dilanda banjir, tanah pulau ini menjadi tersangat subur. Masih segar dalam ingatan saya betapa manisnya rasa jagung muda yang baru dipetik dan dibakar di situ juga, menggunakan reba kayu hanyut yang melekat di dahan-dahan pokok ara nasi yang buahnya terjuntai hampir mencecah air. Ketika membersihkan kawasan tanaman Emak kerap membawa periuk dan beras memasak di pulau itu, sedangkan Encik menahan taut atau menajur di tepi tebing sungai. Ikan baung, kerai, dan tengalan yang kami dapat digulai masam pedas bercampur terung telunjuk dan kami makan di bawah pohon ara nasi berulamkan buah mudanya yang dicecah dengan sambal belacan atau budu.

Pulau kedua yang jauh lebih besar saiznya itu dipanggil Pulau Ganchong, dan yang mempunyai sejarahnya tersendiri. Konon pada masa dahulu ada seorang petani yang juga orang dihormati di kampung kami bernama Tuk Ganchong. Tuk Ganchong meneroka tanah di bahagian hujung sebelah hilir Pulau Ganchong dengan menanam kelapa, pisang, ubi kayu, kemili, ubi junjung, jagung, dan menyelai serta membuat kediaman di situ. Hasilnya semua untuk dimakan anak cucunya dan sahabat handainya. Pulau itu akhirnya diabadikan dengan nama beliau iaitu Pulau Ganchong. Pada suatu hari Bendahara Wan Mutahir mudik berperahu melalui kawasan itu dan dilihatnya tanah di situ sangat subur dengan hasil buminya cukup banyak. Beliau terasa berkenan dan hendak memiliki lahan pertanian itu, lalu meminta kepada Tuk Ganchong supaya diberikan kepadanya. Sebagai rakyat yang taat dan tulus, Tuk Ganchong memberikan tanah yang dikerjakannya itu kepada Bendahara Wan Mutahir. Sejak itu Bendahara Wan Mutahir menjadikan Pulau Ganchong sebagai tempat kediamannya dan mendirikan sebuah istana di situ yang terkenal sebagai Istana Ganchong. Bendahara Mutahir dikatakan telahpun mempunyai sebuah istana di Lamir dan sebuah lagi di Pahang Tua. Semasa peperangan saudara di antara Wan Mutahir dengan Wan Ahmad, Wan Mutahir mempertahankan diri di istana Ganchong itulah. Setelah beliau merasa akan tewas, beliau melarikan diri ke Chenor, Endau dan seterusnya ke Johor meninggalkan istana itu dengan segala barang-barang berharga termasuk emas, perak dan permata. Diceritakan, angkatan perang Wan Ahmad memperolehi untung besar dari harta rampasan perang atau ghanimah di Istana Ganchong itu.

Tidak ada sebarang bukti sahih tentang siapakah Tuk Ganchong itu. Tetapi di dalam Blog Keluarga Sebelah Ibu, terdapat nama Ganchong yang berkahwin dengan Puasa dan salah seorang anaknya ialah Ngah yang berkahwin pula dengan Dolah dan seorang daripada anaknya ialah Jah, iaitu ibu saya. Wallahu a’lam.

Penyakit Tradisional - Perubatan Tradisional

Seingat saya, selepas Jepun menyerah kalah, ramai benar orang kampung menghidap pelbagai penyakit. Antara penyakit itu telah tiada lagi di zaman moden ini. Ramai orang mengidap puru, iaitu sejenis kudis yang menonjol pada kulit kaki dan betis. Ada seorang kawan saya dihinggap puru betul-betul di bawah bibir bawahnya. Meskipun bangsa ini sakit, tetapi sempat juga kawan-kawan mengejeknya dengan sebuah pantun:

Tir ketitir,
peluru sebarang;
Puru dibibir,
Ishak seorang.

Saya ingatnya sangat peristiwa ini kerana Ishak Abdul Rahman sedarjah dengan saya, dan seorang murid yang cerdik. Keluarganya ada perkaitan keluarga dengan Abang Bedah (isteri Abang Bakar). Mereka tinggal di Tanjung Batu, dan ayahnya, Ayahteh Dol (Abdul Rahman) kalau tidak silap ada membuka kedai runcit. Orang yang kuat dan selalu mengejeknya ialah Ismail (Zainuddin) anak Pakteh Soh (Md. Yusof) dan pangkat sepupu dengan Ishak. Puru Ishak ini cepat juga baiknya, tapi parut di bawah bibirnya lama untuk hilang bak kata pepatah luka dah baik tetapi parutnya masih kelihatan lagi. Dengan takdir Allah, dalam cuti penggal (masa itu cuti penggal mengambil masa sebulan) daya mendapat tahu kawan saya Ishak itu meninggal dunia. Beliau bukanlah meninggal kerana penyakit puru, tetapi diserang demam panas. Pada masa itu, kalau kena demam panas, ubatnya ialah membaringkan pesakit di atas daun pucuk pisang benggala yang disusun rapat-rapat, selain dijaram dengan air rebusan daun nyenyarum yang dimasukkan seketul garam jantan dan sekeping asam gelugur.

Selain puru, ramai orang kena bubul. Bubul juga sejenis kudis tetapi dia menyerang telapak kaki, menyebabkan sukar sangat untuk berjalan. Pada masa itu jarang benar orang ke sekolah memakai kasut. Bayangkanlah betapa teruja dan seksanya kalau seseorang menghidap bubul untuk berjalan di atas padang yang banyak pokok kemuncup yang berbunga, apatah lagi jika kena duri semalu... Ubat bubul yang biasa digunakan ialah getah daripada pokok jitan. Pokok jitan bukanlah senang hendak mendapatnya, kena mencari di tanah cerang di Kubang Lesung pula. Bubul bolehlah dikatakan bersepupu dengan putus rambu. Putus rambu menyebabkan bahagian bawah jari kaki pecah dan luka serta mengeluarkan sedikit-sedikit darah. Menahan bubul dah satu hal, ini ditambah pula dengan menahan putus rambu. Ubat putus rambu sama dengan ubat bisul. Kadang-kadang digunakan minyak kunyit yang dicampur dengan jelaga buntut periuk (seperti yang dilakukan oleh si Belalang dalam filem Nujum Pak Belalang, arahan P. Ramlee ketika menyediakan air kopi untuk bapanya dan tetamu mereka Kacong dan Buntal).

Dari segi perubatan moden rasa sakit dalam perut mungkin symptom dari pelbagai penyakit, tetapi masyarakat tradisi menamakannya dengan sakit perut sahaja. Maka banyaklah ikhtiar mengubati sakit perut. Daun serengan dicampur dengan sedikit gambir dipusar di telapak tangan kemudian dibasahi dengan air (atau air liur) mengeluarkan sebatian berwarna jingga tua. Sebatian itu boleh dilumur pada perut. Pucuk atau putik jambu batu atau jambu biawas boleh juga dimakan terus sebagai ubat sakit perut. Khabarnya biji bacang boleh juga digunakan, tetapi rasanya agak pahit dan biasanya dijadikan ulam. Lada hitam yang ditumbuk halus dan dicampur minyak kelapa boleh menghilangkan sakit perut jenis kembung. Putik kelapa boleh diasah pada buntut pasu dan dilumur pada perut pun boleh menghilangkan sakit perut.

Luka merupakan fenomena biasa di kampung, yang disebabkan terkena parang, kapak, jatuh ke atas batu dan sebagainya. Kami diajari, daun senduduk dan daun malialam boleh digunakan sebagai ubat luka dengan cara dipusar di telapak tangan dan diletakkan pada luka tersebut. Selain itu, serbuk kopi boleh dijadikan tasak luka, iaitu dengan menyumbatkan serbuk kopi ke dalam luka.

Sekiranya seseorang menghidap penyakit kurap atau panau, tidak ada ubat yang lebih mujarab daripada daun gelenggang. Pokok gelenggang yang banyak tumbuh di kawasan padang ragut mengeluarkan bunga yang cantik berwarna jingga - yang menyebabkannya mudah kelihatan dari jauh - itu cuma diambil daun mudanya, dipusar di tapak tangan atau digiling pada buntut pasu dan dilumur pada tempat berpenyakit.

Sakit Berat

Penyakit yang lebih berat lebih sukar pula mengubatinya. Ambil contoh Abang Nah. Dia dikatakan disorok hantu pada suatu petang ketika pergi ke kedai untuk membeli sebotol minyak tanah. Botolnya ada di tepi kedai tetapi dia tiada di situ. Petang itu hampir sekampung mencari, tetapi tidak ditemui. Bomoh dan pawang dijemput, tetapi sehingga semua orang keletihan, yang dicari tidak juga berjumpa. Malam pun habis, matahari memancarkan cahayanya dan Abang Nah tidak kunjung tiba.

Petang keesokan harinya, dengan bantuan para bomoh yang diketuai oleh Abang Sulaiman menemui Abang Nah di bawah pohon kabung, tidak jauh dari kedai dalam keadaan lemah longlai. Sahlah dia disorok hantu semalaman yang lalu.

Kemudian dilakukan pula usaha memulihkan si pesakit mengikut kehendak bomoh dengan arahan dan prosedur kaedah pembomohannya. Mula-mula semangatnya mesti dipulihkan. Bomoh memerlukan peralatan: mayang pinang, air sejuk dalam terenang tembaga, tepung alin, kemenyan dan dupa, bertih, limau nipis, telur ayam, daun pinang yang diikat bersama daun cememar. Pengubatan dimulakan dengan membaca mantra, diikuti mencampakkan sejemput bertih ke lantai, membilang-bilang untuk menentukan genap-gasalnya. Kemenyan dimasukkan ke dalam tempat perasapan dan dalam gumpalan asap yang menyelubungi perasapan, mayang pinang dilayur kemudian dieluskan dari kepala hingga ke kaki si sakit: sekali, dua kali ... hingga tujuh kali. Kemudian dikebas pula dengan daun pinang dan daun cememar, juga dari kepala ke kaki dan sebanyak tujuh kaki. Selepas tujuh kali, daun pinang dan daun cememar dicampak ke hujung kaki si pesakit betul-betul jatuh di atas mayang pinang tadi. Semuanya ini mesti dibuang, sebab di situlah terletak punca penyakit gangguan hantu penunggu. Habislah sekali pareh sesi perubatan.

Pareh kedua, pareh ketiga dan seterusnya proses dijalankan dengan kaedah yang sama tetapi bahan pengubatan yang berlainan. Habis pareh ketujuh dilakukan pula acara membuang ancak: sebuah bekas seperti dulang disediakan dengan isinya ayam bakar, nasi kunyit, kuih apam, bertih, beberapa arca seperti anak patung manusia yang diperbuat daripada lilin atau tepung beras, dian, pisang, mayang pinang disusun dengan cermat, hormat dan penuh takzim. Tuk Bomoh akan menentukan di mana ancak itu akan dibuang: kalau dibuang ke Sungai Pahang, terpaksalah dibuat sebuah rakit kecil dari batang pisang atau buluh pering. Kalau dibuang ke hutan, terpaksa dibuat satu buaian daripada buluh yang dijalin dan diberi bertali untuk digantung atau disangkut di mana-mana julai kayu yang tersorok dari pandangan umum. Tempat itu mesti redup kalaupun tidak gelap. Pembuangan ancak ini mesti dilakukan pada malam itu juga, sebelum ayam berkokok waktu subuh. Orang yang membuangnya mestilah berani dan boleh dipercayai oleh Tuk Bomoh. Kalau tiada orang yang demikan sifatnya, Tuk Bomoh sendirilah yang melakukannya, yang kadang-kadang memerlukan seorang lain pula untuk menemani beliau.

Sesebuah kampung dianggap sebagai dilanda musibah yang lebih besar sekiranya berlaku kemarau, penyakit wabak seperti taun, dilanda peperangan, berlaku pembunuhan, huru-hara, padi diserang penyakit kutu buang, kematian luar biasa seperti dibaham harimau, ditangkap buaya dan seumpamanya. Dalam bencana begini seluruh kampung itu sendiri dikehendaki berubat. Ini adalah tanggungjawab semua orang dan sangatlah tidak elok sekiranya ada yang tidak menyertainya.

Tugas berubat kampung diketua oleh Pawang Tanah dan dibantu oleh alim ulama. Perkara ini mesti disepakati melalui satu mesyuarat. Majlis biasanya dimulai selepas solat asar dan dilaksanakan di tempat lapang. Tempat lapang yang paling lapang di kampung kami ialah di atas pasir di tengah-tengah sungai ketika musim air cetek. Sekalian penduduk kampung berhimpun di tempat yang ditentukan. Masing-masing membawa bertih, manisan, nasi kunyit dan lauk-pauk sekadarnya, kemenyan serta pendupa. Selepas melaksanakan solat asar diadakan solat hajat beramai-ramai, kemudian jamuan bubur nasi merah putih, bertih dengan kelapa kukur. Seterusnya Tuk Imam dan Pawang Tanah mengepalai pawai mengelilingi seluruh kampung sambil berjalan sambil melaungkan nazam:

يَا رَبْْ بِِهِم وَءَالِهِمٍ عًجِلً بِالنَّصِْر وَبالفَرَجٍ

Ya Rabbi bihim wa alimin an jil binnasr wa bil-faraji
(Ya Allah dengan berkat mereka dan keluarga mereka Engkau segerakan pertolongan dan kelepasan)

mula-mula dilaungkan oleh Tuk Imam kemudian disahut oleh seluruh yang hadir persis orang mengerjakan haji melaungkan Labbaikal-Lahu ma labbaik ...

Suara-suara yang dengan ghairah memohon: Ya Rabbi, dengan berkat mereka dan keluarga mereka Engkau segerakan pertolongan dan kelepasan...berulang-ulang bersatu dalam seruan bersama, sesaat lantang dan sesaat merendah menjadi rayuan sayu...sehingga seluruh kampung habis dijelajahi dan kami kembali ke tapak permulaan tadi. Sejurus Pawang Tanah akan mengingatkan agar mulai hari ini selama tiga hari tidak dibenarkan sesiapa membunuh atau menyembelih haiwan serta melayukan pokok-pokok, hatta sehelai rumput sekalipun. Kami juga diingatkan pada waktu maghrib nanti supaya ketua keluarga mengelilingi rumah masing-masing tiga kali sambil membaca surah al-Fatihah, al-Ikhlas, al-Falaq, dan an-Naas sambil meletak bertih di setiap bucu rumah di samping mempastikan kemenyan dibakar.

Saya kemudiannya belajar tentang pengaruh Hindu dan animisme dan masyarakat Melayu Islam di Nusantara. Seingat saya, saya mengalami sebanyak dua kali upacara berubat kampung di kampung saya: kali pertama dipimpin oleh Maalim Wi (Nawawi Lambak) iaitu Guru Quran saya dan Pawang Tanah Sulaiman Abdul Rahman (sepupu saya di sebelah bapa); kali kedua pemimpin sembahyangnya saya tidak ingat tetapi Pawang Tanah ialah Abang Umar (orang Bukit Segumpal, Temerloh yang berkahwin dengan sepupu saya Esah atau Chu Kolot). Upacara ini adalah bukti jelas tentang wujudnya campuran fahaman kedua-dua agama yang dikatakan mempengaruhi kehidupan serta ritual orang Melayu sehingga saat ini. Dua peristiwa itu ialah sekali selepas pemerintahan Jepun (kira-kira 1946) dan sekali lagi selepas kemarau panjang dan padi tidak menjadi kerana diserang makhluk perosak (1949), iaitu semasa permulaan zaman darurat di Tanah Melayu.

Di sekolah, keesokan paginya Pawang Tanah, Abang Umar pagi-pagi lagi menemui Guru Besar memberitahukan peristiwa berubat kampung pada petang semalamnya dan meminta agar murid-murid tidak menebas atau memotong rumput. Setengah daripada kami memang telah mengetahui larangan menebas itu, tetapi ada yang tidak tahu, masih memikul juga parang ke sekolah. Kami juga tidak menyangka Pawang Tanah sanggup berhadapan dengan pihak sekolah mempertahankan prinsip perubatan tradisionalnya itu. Kami malah lebih tidak menyangka kebijaksanaan Guru Besar mengambil jalan yang sangat wajar dalam menyelesaikan persoalan yang agak sulit ini. Guru Besar kemudiannya menerangkan bahawa selama tiga hari mulai hari itu semua murid dan guru tidak dibenarkan memotong rumput atau melayukan tumbuh-tumbuhan, jadi tidak payahlah membawa parang ke sekolah. Walau bagaimanapun kerja-kerja mengutip dan menyapu sampah di dalam sekolah dan di sekeliling kawasan tetap dijalankan.

Terfikir pula di benak saya pada masa itu, alangkah seronoknya jikalau peraturan tidak payah membawa parang ke sekolah itu diteruskan sepanjang tahun. Atau, paling kurang upacara berubat kampung itu dijalankan seminggu sekali, kalau tidak pun sebulan sekali atau setahun sekali...

Sebenarnya, tahun itulah tahun terakhir upacara berubat kampung dijalankan. Selepas itu, meskipun saya agak jarang berada di kampung, saya tahu, upacara begitu tidak pernah diamalkan lagi.

Entah bagaimana, terbetik pula di hati kecil saya untuk mencadang supaya dijalankan upacara berubat kampung selepas Pilihan Raya Umum Ke-12 2008 yang baru selesai pada 8 Mac ini! Mula-mula laksanakanlah di Kelantan dahulu, lepas itu di Pulau Pinang, Kedah, Perak dan Selangor; seterusnya jangan sekali-kali melupakan Perlis dan Terengganu. Kampung saya di Pekan biarlah yang terkemudian sekali. Tetapi kepada siapakah boleh saya kemukakan cadangan ini untuk dilaksanakan secepat mungkin, atau paling tidak dalam tempoh lima tahun dari sekarang (2008)?

Barangkali punca timbulnya pemikiran 'songsang' saya yang begitu kerana semalam selepas sambutan Maulidur Rasul peringkat negeri Pahang di Dewan Konvensyen Sultan Haji Ahmad Shah saya menerima satu salinan surat Mukhriz Mahathir yang beliau kirimkan kepada PM, daripada seorang teman yang kini menjadi ahli Mubarak; dan pagi ini pula seorang teman lain dari Johor menghantar melalui mesin faksimili salinan surat Tengku Razaliegh Hamzah. Esok lusa mungkin ada surat lain pula, siapa tahu.

No comments: