Tuesday, July 29, 2008

Buku Baru Saya

Idealisme dan Pemikiran Tun Abdul Razak adalah buku terbaru saya. Buku ini diterbitkan oleh Institut Peradaban Melayu Universiti Pendidikan Sultan Idris. Maklumat buku: kata pengantar; xix + 448 halaman; kertas art; bergambar; bibliografi; indeks; kulit keras dan kulit lembut (berjeket); ISBN 078-983-414316-9; nombor panggilan 923 2595; harga: RM95.00 (kulit keras).

Saya mengambil masa yang agak lama menyediakan bahan dalam buku ini. Bahan bakunya ialah siri ucapan Tun Abdul Razak yang diterbitkan oleh Arkib Negara Malaysia yang sebanyak 18 jilid itu. Kemudian saya tambah lagi dengan ucapan PM kedua yang terdapat di dalam pelbagai buku dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris.

Asalnya buku itu hendak diterbitkan oleh Arkib Negara Malaysia (ANM). Kerana itulah Arkib Negara telah memberikan kerjasama yang amat baik kepada saya, malah diberi juga peluang untuk meneliti bahan arkib yang tidak termasuk dalam kumpulan classified.

Hasrat menerbitkannya melalui ANM tidak kesampaian kerana terpaksa menghadapi pelbagai halangan, termasuk pihak penilai, iaitu seorang pegawai dari Dewan Bahasa dan Pustaka tidak memberikan pandangan yang cukup positif, termasuk soal judul buku itu. Memang judul asalnya ialah Glosari Tun Abdul Razak. Saya mendapat idea menamakan manuskrip ini sebagai 'Glosari' setelah membeli sebuah buku berjudul The Dictionary of Lincoln dari Kedai Buku Universiti Stanford. Ada beberapa halangan lain yang menyebabkan buku ini tidak jadi diterbit oleh ANM.

Kebetulan penerbitnya sekarang (melalui Pengarah IPM UPSI) tertarik dengan buku itu, dan saya memohon grant penyelidikan di bawah Grant Za'ba. Penyelidikan terus dijalankan, termasuklah mendapatkan gambar lama Tun semasa di Kuantan. Saya berjaya mendapatkan gambar ini melalui seorang teman, tuan punya Chen Chew Photo Studio di Kuantan. Beliau mempunyai banyak gambar lama tapi sayangnya tidak ada rekod tarikh gambar itu diambil, di mana lokasinya dan apakah kisah disebaliknya.

Buku yang memuat ucapan Tun sejak awal hingga akhir hayatnya ini agak tebal dan informatif. Ucapan tersebut dikelompokkan mengikut perihalnya, iaitu agama, bumiputera, dasar negara, ekonomi, keamanan dan ketenteraman, kebajikan, kenegaraan, luar bandar, pembangunan negara, pendidikan, penyusunan masyarakat, perhubungan antarabangsa, pertahanan dan ketenteraan, pertanian, politik, sains dan teknologi, sikap dan personaliti, sosio-budaya, sukan dan olahraga serta wanita. Saya mengucapkan terima kasih kepada Profesor Dato' Dr. Ahmad Haji Zainuddin, Cik Asiah Abdul Rahman dari IPM dan Dato' Hajah Rahani Jamil mantan Pengarah Arkib Negara Malaysia serta pegawai-pegawainya yang sangat baik hati terhadap saya.

6 comments:

Unknown said...

Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
* Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
* Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
akaun bank
* Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
* Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
* Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
*. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
dari awak.

Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

email: cashfirmarena@gmail.com


Selamat sejahtera
Sir Joel Williams
FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
Ketua Pegawai Eksekutif
Tel: +60182913326
E-mel: cashfirmarena@gmail.com
Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

nenisyahir@gmail.com said...

Instagram: Aasimahaadilaaloanfirm
Twitter: ... aasimahaadilaahmedloanfirm
E-mel: aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com


salla Llâhu ‘alayhi wa sallam, nama saya Neni Syahir, saya adalah korban penipuan di tangan kreditor palsu. Saya kehilangan sekitar Rp.65.000.000 karena saya membutuhkan modal besar Rp. 5,5 miliar. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi dan bisnis saya hancur, dan dalam proses itu saya kehilangan suami saya. saya tidak tahan lagi dengan hal ini. 4 November 2019 ini, saya bertemu dengan seorang teman lama di sebuah restuarant di Bandung yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ny. AASIMAHA ADILA MEMILIKI LOAN FIRM, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di sebuah perusahaan. Tolong, bantu saya untuk berterima kasih kepada ibu muslim yang memberikan pinjaman besar kepada pemilik perusahaan, pabrik burung hantu dan orang pribadi. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk menasihati sesama orang Indonesia, Jika Anda ingin pinjaman modal besar, Anda dapat menghubungi mereka dan melihat situs web mereka Anda perlu tahu bahwa ada banyak scammers di blog ini yang tidak memiliki situs web di google map, saya menawarkan pinjaman dengan tingkat sangat rendah 1% dan saya mendapat pinjaman dalam 1 jam. .
Kontak Aplikasi pinjaman besar

E-mel: *******aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
WhatsApp ::: ************ + 447723553516
Email saya; ***************** nenisyahir@gmail.com
Bismillâh ar-ra.hmân ar-ra.hîm

Loan offer .com said...

Do you need a Loan?
Are you looking for Finance?
Are you looking for a Loan to enlarge your business?
I think you have come to the right place.
We offer Loans at low interest rate.
Interested people should please contact us on
For immediate response to your application, Kindly
reply to this emails below only.
Whats app +918256953815
firstfinance000@gmail.com
Please, do provide us with the Following information if interested.

1) Full Name:………
2) Gender:………
3) Loan Amount Needed:………
4) Loan Duration:………
5) Country:………
6) Home Address:………
7) Mobile Number:………
8)Monthly Income:…………………
9)Occupation:………………………
)Which site did you here about us…………………

Thanks and Best Regards.
firstfinance000@gmail.com
+918256953815

Unknown said...


Hello, Mr. and Mrs., As a result of the losses, bankruptcies and damages that the whole world has suffered from Coronavirus (COVID-19), we offer financing and loans to refinance your various activities and projects at low rates, If you feel the need, please contact me for more information by email: clemalphafinance@gmail.com Whatsapp +91-9818603391

Queen Lisa Efendi said...

saudara-saudara

Saya di sini untuk bersaksi tentang kebaikan Allah dalam hidup saya dan bagaimana saya diselamatkan dari tekanan finansial karena bisnis saya sedang menurun dan keluarga saya dalam keadaan sulit sehingga kami bahkan tidak dapat membayar uang sekolah untuk anak-anak, karena kepahitan mengambil alih hatiku
Suami saya juga menggagalkan karena kami menjalankan bisnis keluarga di (Surabaya, Jawa Timur) dimana kami jadi bingung suami saya mencoba untuk mendapatkan pinjaman dari bank dia menolak pinjaman jadi dia online mencari pinjaman karena dia ditipu oleh sone imposters online yang menjanjikan kepadanya pinjaman dan mengatakan harus membayar biaya untuk mendapatkan pinjaman sehingga husbank saya meminjam uang dari teman-temannya untuk membayar biaya maka mereka meminta biaya lagi dengan beberapa alasan dia harus pergi dan meminjam dari saudaranya di (Bekasi) untuk memastikan dia mendapatkan pinjaman setidaknya untuk biaya kebutuhan keluarga dan setelah dia membuat biaya, dia diminta untuk membayar lagi dengan alasan tertentu, hal ini membuat keluarga kelaparan meningkat sehingga kami harus mengumpulkan makanan dari tetangga dekat kami. dan selama berbulan-bulan kami menderita dan bisnis ditutup untuk sementara waktu
Jadi satu sore yang setia sekitar pukul 14:00 tetangga dekat ini menelepon saya dan mengatakan bahwa dia akan mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman secara online sehingga jika dia mendapatkan pinjaman, dia akan mengenalkan saya ke perusahaan tersebut sehingga kami pergi ke ATM bersama-sama dan Memeriksa pinjaman itu tidak ada sehingga kami menunggu sekitar 30 menit kemudian kami mendapat peringatan di teleponnya dari banknya bahwa dia telah menerima uang di akunnya sehingga kami memeriksa saldo rekeningnya dan lihatlah 300 juta kepadanya sebagai pinjaman

Segera saya berteriak di depan umum sambil menangis dan pada saat itu yang bisa saya pikirkan adalah jika saya dengan jumlah seperti itu, masalah saya berakhir, jadi kami pulang ke rumah saya tidak memberi tahu suami saya, dari 1 juta dia memberi saya saya membeli beberapa bahan makanan di rumah dan berlangganan dan tetangga saya dan saya meminta pinjaman kepada perusahaan karena dia memberi saya pedoman sehingga kami mengikuti prosesnya karena prosesnya sama sehingga setelah semua prosesnya, rekan-rekan saya diberi pinjaman oleh saya
ONE BILLION RISING FUND (onebillionrisingfund@gmail.com)


Anda juga bisa mendaftar sekarang dan menyelesaikan masalah keuangan Anda
Saya berbagi cerita ini karena saya tahu bahwa begitu banyak orang di luar sana memerlukan bantuan keuangan dan perusahaan akan membantu Anda
Gmail saya adalah


  .(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ ).  .(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ ).
`’•.¸(` ‘•. ¸* ¸.•’´)¸.•’´)..«´ ONE BILLRISINGFUND¨`».(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ )..(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ ).(onebillionrisingfund@gmail.com) .(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ ). ..(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ )...(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ ).  .(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ ).

Perusahaan  Alamat Email:::onebillionrisingfund@gmail.com
Nama Perusahaan :: ONE BILLION RISING FUND
Jumlah Pinjaman ::: Rp.480.000.000.00 IDRPerusahaan
Perusahaan WHATSAPP: +1 267 526 5352
Nama Saya ::::: EFENDI QUEEN LISA
Email Saya::::efendiqueenlisa@gmail.com
Negara :::: Indonesia
Perusahaan Terpercaya

TARIMA KASIH

urgent loan said...

BUSINESS LOAN PERSONAL LOAN HERE APPLY NOW WhatsApp +918929509036 financialserviceoffer876@gmail.com Dr. James Eric