Thursday, December 25, 2008

Bursar Buku

Khabar tentang buku

24 Disember 2008 yang baru lalu, tepatnya jam 5.25 minit petang saya menerima maklumat pesanan ringkas daripada Atje di Jakarta, memberitahukan yang dia sedang berada di Gramedia. Ada pasar buku dengan potongan khas 30%, mungkin sempena Hari Natal atau Tahun Baru.

“Suasana dah jadi macam pasar – ramai sekali,” demikian catat Atje.

“Buku-buku berserakan; diinjak-injak pula!” Catatnya melalui maklumat pesanan ringkas (SMS) sekali lagi.

Toko buku di Jakarta agak berbeza dengan kedai buku kita; meskipun kalau dibandingkan dengan MPH di Mid Valley. Saya pernah dibawa oleh Abun dan Atje ke Toko Buku Gramedia di Blok M dan Toko Buku Gunung Agung. Bukunya banyak, terkini dan harganya pun relatif murah. Dan, satu lagi kebanyakan buku mereka cukup bermutu.

Untuk memilih buku biasanya kita diberikan sebuah beg plastik lut sinar yang sangat selesa untuk dijinjing, kadar boleh memuat sekitar 15 buah buku yang sederhana saiznya. Beg lut sinar itu memudahkan kita melihat buku yang telah dipilih agar tidak terambil buku yang sama. Setelah puas hati barulah kita serahkan beg tadi ke kaunter untuk dikira dan dibayar harganya.

Saya dapatlah membayangkan betapa ‘serunya' bursar buku yang mereka kunjungi, semata-mata melalui kata-kata “macam pasar’, ‘berserakan’, ‘diinjak-injak’ serta ‘potongan 30%’ itu tadi. Jikalaulah Jakarta itu setanah dengan Semenanjung, mungkin pada masa itu juga saya berkereta ke sana!

Selain buku, saya meminati Majalah Gatra. Bukan setakat majalahnya, tetapi edisi khusus yang dikeluarkan sempena hari-hari perayaan atau mengupas judul-judul serta isu tertentu. Di Medan, saya pernah meminta pemandu angkutan untuk membawa saya ke setor agen Gatra bagi kawasan Sumatera Utara. Saya dibawa ke satu rumah teres yang entah di mana letaknya, dan di situ saya diperkenankan menyelongkar timbunan Gatra lama untuk mencari edisi khusus yang saya kehendaki.

Kalau di Jakarta, Atje dan Abun memang maklum benar di mana letaknya tempat-tempat begitu; saya cuma memesan untuk mereka carikan, beberapa hari sebelum ke sana.

Nah! Saya kini mempunyai koleksi Gatra Edisi Khusus yang membawa artikel yang memang tidak mungkin ditemui di penerbitan lain. Antaranya: Wali Songo Syiar Panjang Tanpa Pedang (2001); Satu Indonesia Seribu Raja (2002); Bukan Sekadar Kartini (2004); Hajatan Demokrasi Muslim Indonesia (2004); Jejak Ekonomi Indonesia (2005); Geliat Negeri Sejuta Masjid (2005); Spirit Ekonomi Santri (2006); Produk Unggulan Indonesia (2007); Mozaik Muslim Nusantara (2008).

Gatra Edisi Khusus sangat sukar didapati di Malaysia kerana bilangan kedai yang menjualnya sangat sedikit. Ada dua buah kedai kepunyaan orang India di Ampang Jaya. Kadang-kadang ada di Jalan Chow Kit dan di Ampang Park. Tapi, macam saya katakan tadi, keberadaanya sukar dijangka. Kerap saya mendapat maklumat melalui internet (http:\\www.gatra.com.).

Hari kelmarin itu rupa-rupanya Atje berjumpa buku yang saya pesan tidak berapa lama dahulu, iaitu tiga buah buku tulisan pengarang besar Indonesia, Ayip Rosidi yang dikeluarkannya serentak sempena beliau menyambut ulang tahun ketujuh puluh. Sebelum ini Atje pernah memberitahu saya ada tiga buah buku yang diiklankan sebagai penting tentang sastera Melayu dan bertanya sama ada saya meminatinya. Buku tersebut ialah: (1) Jan van der Putten & Al Azhar, Dalam Berkekalan Persahabatan (Surat-surat Raja Ali Haji kepada Von de Wall); (2) Amin Sweeney, Karya Lengkap Abdullah bin Abdul Kadir Munsyi Jilid I; dan (3) Amin Sweeney, Karya Lengkap Abdullah bin Abdul Kadir Munsyi Jilid II.

Laksana orang mengantuk disorongkan bantal, terus menyanggupi untuk membelinya. Buku-buku itu kemudiannya disampaikan kepada saya melalui anak saya Khairul Faizi semasa Atje dan Rachma ke Kuala Lumpur.

Buku-buku Indonesia, macam saya sebutkan tadi, sangat terkini. Memang, bilangan masyarakat pembaca mungkin 200 kali ganda lebih ramai berbanding kita. Saya fikir, penulis Indonesia lebih kaya daripada hasil tulisan mereka berbanding penulis kita.

Buku Tim Weiner yang menuduh Adam Malik

Buku-buku mereka bukan sahaja mendapat sambutan hangat, malah kerap dipolemikkan. Lihat sahaja buku tentang CIA oleh Tim Weiner menyebut tentang peranan Pak Adam Malik yang dituduh sebagai agen CIA. Buku ini khabarnya luar biasa larisnya, terutama di kalangan mahasiswa.

Terima kasihlah kepada Atje dan Abun kerana menjambatani saya dengan daerah buku Indonesia. Tetapi, ah, semuanya ini tentu akan menyusah dan membebankan kalian. Nanti, kalau cukup atau memadai ongkos perjalanannya, saya akan menemui kalian di Bekasi, insya Allah.

2 comments:

atje said...

Diskaun sepempena presmian toko buku Gramedia, cabang Grand Indonesia. Bapak Presiden SBY yang meresmikan, sekalian launching buku beliau.
Pasti Bapak Yaakub akan 'betah'/kerasan/suka duduk di kursi/meja kerja saya ini, pemandangan dari jendela tempat kerja saya adalah rak2 buku toko Gramedia di seberang jalan..
Semua buku dan barang sudah tersusun rapih lagi, namun... diskaun jagua sudah tidak ada...

YAAKUB ISA said...

Akhirnya komen berhasil dipos. Saya tidak tahu persis mengapa berlaku kesukaran menghantarkan komen. Mulai sekarang tentu lebih senang hantar melalui cara ini ketimbang SMS; lagipun cara ini percuma.

Terima kasih di atas segalanya. Memang terasa seolah-olah nampak toko Gramedia. Insya Allah, sampailah juga nanti.

Salam buat Abun, Rachma dan Rhaidy. Semoga kalian sihat-sihat dan sukses.