Tuesday, August 19, 2008

Model Klasik Tentang Kejujuran

Mempromosi Kejujuran

Ada saya catatkan pengalaman kami pelajar-pelajar SITC 1957 dan sebelumnya dengan Allahyaram Pak Mat Turki di dalam Blog ini. Pak Mat Turki bukanlah tokoh besar dan ternama, tetapi dalam aspek mempromosikan kejujuran, beliau memang tokoh yang tidak dapat ditandingi.

Dengan sebuah keranjang besar di atas pangkin basikal tuanya, Pak Mat menjual kuih cucur (kami di Pahang memanggil kuih jenis ini kuih jejemput) dengan membiarkan sesiapa sahaja mengambilnya, bayar boleh, tak bayar juga dibenarkan dan sendirilah mengiranya. Cukup bulan bayar sekali. Beliau menerima sahaja sebanyak mana amaunnya. Beliau pasti tidak ingat dan yang berhutang pun tidak 'berapa' ingat lagi.

Bayangkanlah betapa sukarnya kalau beliau hendak menulis nama setiap orang yang berhutang 5 sen atau 10 sen dengannya. Pak Mat mungkin tidak berapa cekap menulis. Tetapi ini bukanlah sebabnya.

Perniagaan kecil itu didasarkan kepada kejujuran. Saya fikir, meskipun pendapatannya tidak seberapa, tetapi Pak Mat bersenang hati dengan usaha dan tindakanya itu. Tidur malamnya tentulah nyenyak.

Saya pernah menikmati khidmat vending mechine untuk membeli akhbar harian semasa di Stanford, California. Saya menemui mesin begini di kebanyakan tempat di Amerika. Di universiti tempat kami belajar ada dua tiga buah mesin seumpama itu. Saya juga melihat mesin serupa di Jepun. Kaedah operasinya amat sederhana. Masukkan duit sebanyak nilai harga akhbar harian itu dan pintu kotak warna biru tua yang bercermin boleh diangkat untuk dibuka, langsung kita boleh mengambil senaskhah akhbar. Tidak ada kaedah yang mesin itu boleh melarang seseorang mengambil lebih daripada satu naskhah – atau mengambil kesemuanya sekali - yang di dalam mesin itu! Tetapi tidak ada orang yang melakukan onar sebegini. Prinsipnya: jujur.

Banyak kedai dan gerai di Mekah dan Madinah meninggalkan barang-barang jualan mereka tanpa ditunggu pada waktu sembahyang zuhur dan asar malah maghrib dan isya' juga. Kalau kita mahukan sesuatu, ambil sahaja, dan ada bekas wang disediakan untuk kita letakkan wang harganya.

Di Sabah, sepanjang jalan mendaki ke Kundasang terdapat barang jualan (pisang, beras dan buah-buahan, malah ayam dan itik) yang ditinggalkan di tepi jalan dengan dicatatkan harga pada barangan itu. Kalau kita berhajat, beli sahaja, walaupun penjualnya tiada di situ. Besen atau baldi plastik kecil bekas wang memang disediakan. (Ada teman-teman mengingatkan saya agar jangan sekali-kali cuba mengambil barangan jualan itu tanpa dibayar harganya, kerana konon, penjualnya telah meletakkan atau memasang pelbagai mantra dan jampi serapah yang boleh menyusahkan kita kemudian kelak. Jadi, berhati-hatilah!).

Saya menyebut hal ini kerana dua hari yang lalu saya terbaca di dalam Majalah Gatra (http://www.gatra.com/) dari Indonesia tentang usaha dua buah sekolah iaitu di SMP Negeri 1 dan SMA Negeri 1, kedua-duanya di Bekasi, mendirikan apa yang mereka panggil "kantin kejujuran". Berbeza dari kantin pada umumnya, kantin kejujuran adalah tempat semuanya serba self-service atau melayani diri sendiri. Tidak ada penjaga, tidak ada yang akan menerima dan menghitung wang kembalian jika ada. Semuanya dilakukan sendiri, demikian Gatra melaporkan.

Idea kantin kejujuran ini bermula dari Lembaga Pemberantasan Korupsi. Penyakit rasuah dikatakan mencapai titik kronik di Indonesia. Pendidikan antikorupsi tak tepat lagi diberikan kepada orang-orang yang telah menikmati pekerjaan atau mengecapi kekuasaan. Makin awal pendidikan moral diberikan, diharapkan makin tertanam juga keinginan untuk tidak melakukan rasuah.

Dendy yang memberanikan usaha luar biasa ini malah memimpikan kantin itu tak hanya diperluas, melainkan juga diberi kamera pengawas (CCTV). "Biar kalau ketahuan, diberi hukuman tegas," katanya bersemangat.

Indikator berhasil tidaknya program ini adalah daripada modal. "Kalau bertambah, bererti kami berhasil. Tetapi, kalau rugi, itu ertinya masih banyak yang tidak jujur atau tidak membayar," kata Henny. Henny dan Iin mengakui, kerana belum berjalan lama, fluktuasi penjualan sehari-harinya masih belum stabil. "Ada juga sih terjadi selisih antara pendapatan dan stok barang, tapi itu tak mencolok," ujar Iin.

Saya merasakan, keempat-empat kes dalam keempat-empat premis yang berlainan ini (di Tanjung Malim, di Sabah, di Mekah-Madinah dan di Bekasi) mempunyai latar belakang dan modus operandi yang berbeza meski matlamatnya sama, iaitu jujur dan berlakunya kejujuran di kalangan umat.

Kantin kejujuran model Bekasi itu memang tidak menjamin seseorang boleh bersih dari rasuah. Namun, meski kesempatan itu ada, bila kemauan untuk 'menciluk' itu tak ada, bolehlah kita berharap bangsa (Indonesia) ini agak tersembuhkan dari penyakit kronik itu.

Nah! Sekolah mana atau kolej mana pula di Malaysia yang ingin mencuba kaedah ini? Silakan.

No comments: