Sunday, August 31, 2008

31 Ogos

Ada Peristiwa Peribadi

Tarikh 31 Ogos mempunyai kaitan khusus dengan peristiwa peribadi saya. Pertama, Nurziah dan saya berkahwin pada 31 Ogos. Sebenarnya saya tidak campur tangan langsung menentukan perkahwinan kami pada tarikh itu; sebaliknya semuanya diputuskan oleh keluarga kedua belah pihak, dan saya hanya diberitahu setelah semuanya diputuskan, dan kad jemputan dicetak. Saya bersetuju menerima sahaja penentuan itu dengan rasa bersyukur. Tahun 2008 ini perkahwinan kami masuk ke tahun yang ke-35. Sebagaimana tahun-tahun sebelumnya, kami tidak menjadikan tradisi merayakan ulang tahun perkahwinan. Sepatutnya kami kena merayakan ulang tahun ke-30 tetapi agak malang kerana tidak seorangpun antara kami yang mengingatinya, dan tarikh itu berlalu begitu sahaja.

Pada tahun ini, saya berjanji untuk merayakan ulang tahun ke-40 apabila sampai masanya nanti. Itu pun jika Tuhan panjangkan umur kami.

Peristiwa kedua ialah anak kami yang kedua MUHAMMAD HAFIZ dilahirkan pada 31 Ogos juga, tetapi empat tahun setelah perkahwinan kami. Semasa bersekolah rendah, Hafiz selalu mengadu yang hari lahirnya tidak dapat diraikan di sekolah oleh guru dan kawan-kawan sekelasnya kerana 31 Ogos sekolah ditutup; padahal guru kelasnya amat prihatin tentang tarikh lahir murid-muridnya dan sentiasa menyediakan kek dan meraikan mereka sekelas. Untuk menyedapkan hati Hafiz, saya katakan, ulang tahun hari jadinya dirayakan oleh seluruh rakyat Malaysia dengan perbarisan dan perarakan tentera dan polis dan aktiviti lain di seluruh negara. Betapa meriahnya!

Ceramah Ambang Merdeka

Pada kebiasaannya, setelah bersara, setiap menjelang 31 Ogos ada sahaja jemputan untuk memberikan ceramah tentang sejarah perjuangan kemerdekaan. Jemputan datangnya daripada sekolah-sekolah menengah dan rendah dalam daerah Kuantan. Dan, akhir-akhir ini jemputan begini semakin bertambah.

Untuk bahan ceramah, saya sediakan melalui program power point. Sekiranya ceramah itu diadakan di ruang terbuka atau separuh terbuka, saya hanya bercerita begitu-begitu sahaja. Kalau dalam situasi begini, tentulah banyak menggunakan contoh berbentuk cerita berdasarkan pengalaman diri. Sehingga kini bahan ceramah telah dikemas kini beberapa kali sehingga power point saya lebih daripada 100 frame.

Tahun 2008 ini, ceramah tentang kemerdekaan dimulakan di SMK Tanah Puteh, Kuantan. Saya juga dijemput menonton persembahan pelajar yang berupa pentomin, nyanyian koir dan sketsa. Selesai semuanya, saya diminta menanam sebatang pokok berhampiran Dewan Sekolah sebagai kenang-kenangan peristiwa hari itu. Saya sangat tertarik persembahan murid-murid India yang berbentuk pentomin. Mereka nampak bersungguh-sungguh melakukannya. Saya turut berasa bangga.

Sekolah ini murid-muridnya sangat heterogen berbanding sekolah lain di Kuantan. Saya sangat tertarik ketika mengetahui Pengetua sekolah ini, Encik Moy Wah Goon (asal Pulau Pinang) berkahwin dengan seorang wanita berketurunan India yang kini menjadi Pensyarah di Institut Perguruan Tengku Afzan, Lipis.

Jemputan untuk berceramah Ambang Merdeka oleh Sekolah Menengah Sains Sultan Ahmad Shah (SEMSAS) dan Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung terpaksa saya tolak kerana saya telah terlebih dahulu menyanggupi jemputan untuk bersama-sama pelajar UiTM Kampus Sekilau bagi majlis yang sama.

Saya bertolak dari rumah malam 30 Ogos itu agak awal kerana saya belum berapa pasti arah kedudukan Dewan Sekilau UiTM Kuantan. Sedang saya memandu sekeliling kawasan kampus, Sdr Mohd Afiq Abdullah, Presiden Jawatankuasa Perwakilan Kolej menelefon saya tentang sama ada saya boleh datang atau tidak. (Ini kali ketiga Mohd. Afiq mahu mempastikan kehadiran saya!). Saya menyatakan saya pasti datang (sebenarnya saya telah datang) dan meminta kepastian beliau jam berapa saya patut tiba.

Cikgu Nanda Kumaran

Disebabkan masa masih berbaki kira-kira 35 minit, saya memandu ke kawasan yang berhampiran, melalui rumah Sdr Haji Aning, Sdr Wan Abdul Razak, rumah kawan saya mendiang Ooi Toon Kiong dan rumah Sdr Nanda Kumaran. Saya lupa nombor rumah Nanda, tapi saya cuba menelefon beliau untuk mengucapkan Selamat Hari Kemerdekaan. Beliau terdengar cukup gembira dan mengatakan beliau berada di sekolahnya (SMK Saint Thomas) dengan guru dan pelajar menyambut Ambang Merdeka.

Nanda pernah mengajar bersama-sama saya semasa saya menjawat jawatan Pengetua SM Ahmad, Pekan. Beliau saya ibaratkan sebagai seorang guru sejati yang aktif, pintar dan dedikasi. Jarang saya menemui guru sebaik dan seikhlas Nanda. Setiap tibanya Hari Guru beliau pasti menghantar SMS dengan ucapan selamat hari guru kepada saya. Setelah memberitahu Nanda yang saya juga ada program yang sama di UiTM, beliau menjemput saya untuk bersama-sama merayakan Kemerdekaan di sekolahnya setalah tamat berceramah nanti.

Saya memasuki kawasan UiTM tepat sebagaimana dicadangkan oleh Afiq – tepat jam 9.45 malam. Pelajar-pelajar telah bersedia: duduk bertimpuh di lantai di dalam dewan yang amat sederhana itu. Setelah berbasa-basi, saya memulakan ’celoteh’ berbantu power point. Semasa berceramah, saya juga menggunakan peluang bertanya itu-ini dengan mahasiswa yang nampaknya jernih, manis dan bijaksana semuanya. Ada yang datang dari Sarawak dan Sabah, tetapi kebanyakannya dari Semenanjung.

Mereka nampaknya menarik apabila saya menerangkan konsep penubuhan Malaysia yang agak berbeza dari pandangan umum di Semenanjung berbanding penduduk Sabah dan Sarawak. Perkara ini pernah kami polemikkan dengan Profesor Jawan anak Jayun dalam satu Seminar Mata Pelajaran Pengajian Malaysia di sebuah hotel di Seberang Jaya, Pulau Pinang beberapa tahun yang lalu.

Saya sempat juga cuba memancing fikiran mahasiswa itu dengan menayangkan dua slaid tentang tulisan YAB Tun Dr. Mahathir Mohamad di dalam Blog beliau pada hari ini yang berbunyi:

”"UMNO mudah lupa jasa pejuang-pejuangnya. Bukan sahaja UMNO dan Kerajaan pimpinan UMNO tidak memberi penghargaan kepada tokoh-tokoh seperti Ibrahim Yaacob, Ahmad Boestamam, Ishak Hj Mohammad dan Dr Burhanuddin, tetapi jasa Dato Onn Jaafar pun tidak dihargai seperti pemimpin-pemimpin UMNO yang lain walhal Dato Onn bukan sahaja Yang Dipertua UMNO yang pertama tetapi di bawah pimpinannya UMNO dan orang Melayu berjaya menewas rancangan British, sebuah kuasa dunia yang baru sahaja menang perang.

Dato’ Onn memimpin orang Melayu yang miskin dan daif, yang berpecah kepada rakyat masing-masing negeri supaya bersatu padu dalam UMNO dan menentang British sehingga British terpaksa tunduk kepada tuntutan Melayu dan menggugurkan Malayan Union kurang dari dua tahun penubuhannya.


Jasa Dato’ Onn kepada orang Melayu, kepada UMNO amatlah besar dan jasanya harus dikenang dan diberi penghargaan yang tidak kurang daripada jasa Tunku Abdul Rahman, pejuang kemerdekaan.”

Ada pelajar yang peka tentang hal ini dengan mengatakan selama 22 tahun Tun menjadi Perdana Menteri, apakah yang beliau telah buat baik dalam UMNO mahupun dalam kerajaan yang diterajuinya tentang perkara ini? Saya sendiri turut terkejut bagaimana Yang Amat Berbahagia Tun Dr. Mahathir Mohamad mengakui hal ini 'secara hitam-putih'. Benar, yang beria-ria menyuarakan hal ini adalah mereka yang mengajarkan sejarah di dalam kelas di sekolah atau dewan kuliah atau bilik-bilik tutorial di IPT. Ada tindakan beberapa NGO seperti GAPENA dan persatuan sejarah serta organisasi penulis lain. Suara mereka tenggelam di dalam kemelut perebutan itu-ini (ya, kekuasaan, kekayaan, dan pengaruhlah, apa lagi) di kalangan orang-orang politik. Saya biarkan mereka memikirkannya sendiri.

Saya diberikan tempoh satu jam. Selepas itu pengerusi majlis membuka sesi QA. Tiada pertanyaan, dan majlis tamat di situ. Sambungannya merupakan aktiviti mereka menanti saat count-down. Sedikit menikmati minuman dan menjamah nasi goreng, saya meminta diri dan bercadang ke sekolah Cikgu Nanda. Malangnya jalan raya penuh sesak; ada upacara rasmi Menjelang 31 Ogos di Padang MPK anjuran Kerajaan Negeri yang saya juga menerima jemputan tetapi telah saya tolak kerana jemputan UiTM ini.

Saya tidak dapat melalui Jalan Tun Dr. Ismail; tetapi polis lalu lintas mengarahkan kenderaan menghala ke Jalan Beserah, masuk ke Jalan Teluk Sisik; tak dapat melalui Jalan Gambut kerana memang terdapat penghadang jalan simen kekal di situ. Di Jalan Besar, sekitar simpang di hadapan Kompleks Teruntum dan Jalan Tanah Putih penuh dengan kereta. Saya meneruskan perjalanan pulang. Di simpang kuil Hindu saya berhenti di bahu jalan untuk menghantar SMS kepada Nanda, mengatakan saya tidak dapat bersama-sama beliau di sekolahnya; tambahan pula waktu masa itu kira-kira 10 minit ke pukul 12.00 tengah malam.

Semasa dalam perjalanan ke UiTM tadi saya berpapasan dengan beberapa kumpulan kanak-kanak menaiki basikal dengan mengibarkan Jalur Gemilang. Cukup riang nampaknya mereka. Kumpulan pertama saya agak anak-anak Melayu dari Sungai Isap atau Kampung Belukar, menghala ke pusat bandar Kuantan. Kumpulan kedua, juga anak-anak Melayu lebih kecil bilangannya, dari kawasan Tanah Putih, juga menghala ke pusat bandar. Kumpulan ketiga yang mengandungi enam orang anak-anak India dan seorang anak Cina di Jalan Penjara itu juga berbasikal membawa Jalur Gemilang melaungkan ’Merdeka’, ’Merdeka’! Mereka nampak riang benar.

Mudah-mudahan inilah anak-anak Malaysia yang menunggu zaman masa depan mereka yang gemilang. Mudah-mudahan!

4 comments:

Roso Malia said...

Adakah anda berasa kecewa kerana anda akan mengalami salah satu masalah di bawah atau mahu kembali ke belakang anda dan tidak berfungsi dengan betul? Adakah anda ingin memulihkan cinta yang hilang dan menjaga dia tanpa syarat? Jika demikian, cinta yang hilang adalah salah satu daripada penyelesaian; apa yang penting untuk menyelesaikan masalah cinta, memberikan anda peluang terbaik untuk mendapatkan kekasih anda yang hilang kembali, membawa anda kembali kepada anda, melemparkan mantra cinta yang hilang adalah cara yang berkesan untuk mendapatkan kekasih yang hilang untuk kembali, suami atau bekas isteri kembali dengan anda dan mengelakkan drama menjengkelkan dalam proses.

Sebagai contoh, anda boleh mengetahui bahawa bekas pasangan anda mempunyai hubungan dengan orang lain. Dalam keadaan seperti ini, anda mungkin mendapati bahawa peluang anda untuk mendapatkan orang itu kembali sangat kecil, melainkan anda menggunakan strategi yang tidak dapat dinafikan. Inilah masanya apabila anda melihat kuasa yang tidak dipertikaikan dari kebingungan cinta yang hilang, kerana senjata rahsia adalah untuk memulihkan perasaan dan membantu anda untuk mengembalikan kekasih yang hilang selama-lamanya. Rujuk kepada Priest Roso dan segera berdamai dengan orang yang anda sayangi.

BALK ADALAH PERKHIDMATAN saya TAWARKAN:

* LOVE GAMES *
* GAMBAR PERKAHWINAN * *
PERKHIDMATAN SPELL *
* KESELAMATAN SEKSUAL
GAMES *
* MEMASANG KURSUS KURSUS * * GAMBAR PERLINDUNGAN *
* GAME LOTTERY *
* BAIK LUCK SPELLS *
* NUDENCE / RETAIL *
* HERPES VIRUS 1 & 2 *
* ZIKA VIRUS *
* ASTMA *
* KANSER CURE *
* HEPATITIS B *
* DIABETIK *
* HIV CURE SPELLS *
* HPV / STD INFECTION *

Hubungi saya hari ini untuk menyelesaikan masalah anda dengan e-mel: priestrosomalia621@outlook.com atau hubungi Whats-app: +233550822798.

Roso Malia said...

Ramai orang mengalami serangan yang seolah-olah keluar dari mana-mana. ini adalah serangan psikik peribadi, Juga Perniagaan dan Projek boleh diganggu dengan dari tahap tidak fizikal, tidak ada yang kelihatan seperti yang benar, dan kemajuan disekat atau disabotase - ini adalah serangan psikik pada kerja anda, bawa kembali apa pun yang anda kehilangan baik uang atau hubungan, membawa balik cinta yang hilang, memulihkan kembali wang anda yang hilang, memulihkan kerja anda yang telah hilang, membawa pulang bekas isteri atau suami anda, adakah anda mengalami penyakit mental atau mengalami kesakitan yang anda cari di sini adalah jaminan 100% melawat Roso Malia hari ini dan kehidupan anda menjadi makmur.

 Perkhidmatan ini menyediakan melalui imbasan semua jenis serangan atau gangguan sepanjang masa, dan membersihkan sumber-sumber serangan atau gangguan. Juga kaedah perlindungan diberikan untuk penyelenggaraan. Perlindungan teratur secara rutin juga boleh ditubuhkan bujur kehidupan kewangan anda dan menghubungi tuan penyelesaian hebat hari ini untuk pembersihan. anda boleh berhubung dengan saya melalui alamat e-mel ini: priestrosomalia621@outlook.com atau whats-app +233550822798.

Roso Malia said...

Adakah anda berasa kecewa kerana anda akan mengalami salah satu masalah di bawah atau mahu kembali ke belakang anda dan tidak berfungsi dengan betul? Adakah anda ingin memulihkan cinta yang hilang dan menjaga dia tanpa syarat? Jika demikian, cinta yang hilang adalah salah satu daripada penyelesaian; apa yang penting untuk menyelesaikan masalah cinta, memberikan anda peluang terbaik untuk mendapatkan kekasih anda yang hilang kembali, membawa anda kembali kepada anda, melemparkan mantra cinta yang hilang adalah cara yang berkesan untuk mendapatkan kekasih yang hilang untuk kembali, suami atau bekas isteri kembali dengan anda dan mengelakkan drama menjengkelkan dalam proses.

Sebagai contoh, anda boleh mengetahui bahawa bekas pasangan anda mempunyai hubungan dengan orang lain. Dalam keadaan seperti ini, anda mungkin mendapati bahawa peluang anda untuk mendapatkan orang itu kembali sangat kecil, melainkan anda menggunakan strategi yang tidak dapat dinafikan. Inilah masanya apabila anda melihat kuasa yang tidak dipertikaikan dari kebingungan cinta yang hilang, kerana senjata rahsia adalah untuk memulihkan perasaan dan membantu anda untuk mengembalikan kekasih yang hilang selama-lamanya. Rujuk kepada Priest Roso dan segera berdamai dengan orang yang anda sayangi.

BALK ADALAH PERKHIDMATAN saya TAWARKAN:

* LOVE GAMES *
* GAMBAR PERKAHWINAN * *
PERKHIDMATAN SPELL *
* KESELAMATAN SEKSUAL
GAMES *
* MEMASANG KURSUS KURSUS * * GAMBAR PERLINDUNGAN *
* GAME LOTTERY *
* BAIK LUCK SPELLS *
* NUDENCE / RETAIL *
* HERPES VIRUS 1 & 2 *
* ZIKA VIRUS *
* ASTMA *
* KANSER CURE *
* HEPATITIS B *
* DIABETIK *
* HIV CURE SPELLS *
* HPV / STD INFECTION *

Hubungi saya hari ini untuk menyelesaikan masalah anda dengan e-mel: priestrosomalia621@outlook.com atau hubungi Whats-app: +233550822798.

Roso Malia said...

Ramai orang mengalami serangan yang seolah-olah keluar dari mana-mana. ini adalah serangan psikik peribadi, Juga Perniagaan dan Projek boleh diganggu dengan dari tahap tidak fizikal, tidak ada yang kelihatan seperti yang benar, dan kemajuan disekat atau disabotase - ini adalah serangan psikik pada kerja anda, bawa kembali apa pun yang anda kehilangan baik uang atau hubungan, membawa balik cinta yang hilang, memulihkan kembali wang anda yang hilang, memulihkan kerja anda yang telah hilang, membawa pulang bekas isteri atau suami anda, adakah anda mengalami penyakit mental atau mengalami kesakitan yang anda cari di sini adalah jaminan 100% melawat Roso Malia hari ini dan kehidupan anda menjadi makmur.

 Perkhidmatan ini menyediakan melalui imbasan semua jenis serangan atau gangguan sepanjang masa, dan membersihkan sumber-sumber serangan atau gangguan. Juga kaedah perlindungan diberikan untuk penyelenggaraan. Perlindungan teratur secara rutin juga boleh ditubuhkan bujur kehidupan kewangan anda dan menghubungi tuan penyelesaian hebat hari ini untuk pembersihan. anda boleh berhubung dengan saya melalui alamat e-mel ini: priestrosomalia621@outlook.com atau whats-app +233550822798.